Wibra: “Goedkoop kan ook verantwoord zijn”
“Voor die prijs kan het niet verantwoord zijn, toch?”: een uitspraak die je regelmatig hoort. Duurdere kleding voelt al snel veiliger: dat zal wel goed zitten. Maar klopt dat wel? Is er een verband tussen prijs en productieomstandigheden? Wibra laat zien dat lage prijzen en verantwoorde keuzes prima samengaan, zolang je kritisch kijkt naar de keten en duidelijke afspraken maakt.
Is er een verband tussen prijs en productieomstandigheden?
“Nee, er is geen direct verband”, vertelt Hayley d’Hollosy, CSR Manager bij Wibra. “Bij Wibra zijn we extreem kostenbewust. Ons kostenpatroon ligt veel lager dan bij veel andere bedrijven en we denken wel twaalf keer na voordat we een euro uitgeven. Daardoor kunnen we met een lagere brutowinst werken en onze artikelen voor een lagere verkoopprijs aanbieden.
Die manier van werken zie je ook terug in ons MVO-beleid. We kijken scherp naar waar ons geld naartoe gaat en welke gevolgen dat heeft voor leveranciers. Daarnaast investeren we in langdurige relaties. We maken duidelijke afspraken over arbeidsomstandigheden en materialen. Zo zetten we stap voor stap verbeteringen, op een tempo dat voor ons én onze leverancier haalbaar is.”
Hoe nemen jullie leveranciers mee in deze stappen?
“We kijken altijd welke verbeteringen haalbaar zijn voor onszelf en onze leveranciers. Nieuwe stappen stemmen we samen af, met een realistische tijdlijn. Zo kan iedereen meebewegen, zonder dat de kosten ineens fors stijgen.
Een goed voorbeeld is onze samenwerking met Amfori BSCI (Business Social Compliance Initiative), een wereldwijd initiatief van bedrijven die zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden in hun internationale toeleveringsketen. In het begin waren lang niet al onze leveranciers aangesloten, maar inmiddels heeft 93% van onze kleding- en textielleveranciers een geldig BSCI-auditrapport. In 2024 zijn we dezelfde aanpak gestart voor non-textiel, waar inmiddels 45% is aangesloten. Op die manier bouwen we aan een keten die steeds verantwoorder wordt, terwijl onze producten betaalbaar blijven.”
Kun je een concreet voorbeeld geven van hoe Wibra verantwoord werkt zónder in te leveren op prijs of toegankelijkheid?
“Onze nieuwe badkleding voor het voorjaar van 2026 is bijna volledig gemaakt van gerecycled materiaal. Tijdens het inkoopproces ontdekten we in gesprek met de leverancier dat het materiaal goed beschikbaar was. De inkoopprijs is iets hoger en onze marge dus iets lager, maar we vonden het belangrijk om deze stap te zetten voor onze klanten. Zij zien er dus niks van terug in de prijs.”
Wat is het grootste misverstand over goedkope kleding?
“Dat het altijd onder slechte omstandigheden wordt gemaakt. En andersom: dat dure kleding altijd verantwoord is. Wat écht het verschil maakt, is transparantie in de keten. Als je weet waar en hoe iets gemaakt wordt, kun je risico’s tijdig herkennen en aanpakken.”
Hoe vertellen jullie klanten wat jullie doen op dit gebied?
“Het zit niet van nature in ons systeem. Dat willen we wel meer gaan doen. Het is belangrijk dat klanten weten welke stappen we zetten in onze productie en hoe we dat aanpakken.
We delen al wel informatie via ons MVO-jaarverslag, onze website en soms via social media. We blijven daarin bewust voorzichtig. We communiceren alleen wat we écht kunnen onderbouwen.”
Wil jij jouw duurzame stappen ook beter zichtbaar maken naar de consument? Bekijk onze campagnepagina vol tools, tips en inspirerende interviews. Dit interview is onderdeel van de module ‘Weet jij wat je draagt?’.
Lees meer blogs
In gesprek met tex.tracer, winnaar van de Modint Innovator Award, vakjury- én publieksprijs
Melodie Zöllner
Tijdens de uitreiking van de Modint Awards op 29 oktober viel het team van tex.tracer dubbel in de prijzen. Ze wonnen de vakjuryprijs én de publieksprijs van de Modint Innovator Award. Een duidelijk signaal: hun innovatie raakt precies de kern van wat de sector nu nodig heeft en wordt daarmee bestempeld...
Aan de informateur: zorg voor eerlijk én toekomstbestendig beleid
Miriam Geelhoed
Stel je voor: een ondernemer in Nederland die investeert in duurzame materialen, eerlijke lonen en innovatieve productiemethoden. Terwijl deze ondernemer alles op alles zet om aan Europese normen te voldoen, komen er dagelijks pakketjes binnen uit landen waar die regels niet gelden – spotgoedkoop,...
Nieuwe generatie en oude industrie
Sylvia Roelofs
Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.