Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Richt je pijl op de juiste speler!

Het is lente en over het algemeen zien we alles wat zonniger in. Gelukkig maar want vorige week ben ik knap chagrijnig geweest over de acties van Extinction Rebellion. De klimaatactivisten menen met boterzuur in een Zara aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van fast fashion. Deze vorm van protest schaadt niet alleen de winkelmedewerkers en het publiek, maar richt zich ook op de verkeerde doelgroep. 

Natuurlijk is het probleem van fast fashion reëel, maar het ligt vooral bij grote Chinese e-commerceplatforms zoals Shein en Temu. Uit onderzoek blijkt dat ruim 90% van de kleding op deze platforms niet voldoet aan Europese normen op het gebied van arbeidsomstandigheden, chemicaliëngebruik en milieubelasting. Jaarlijks worden via deze platforms honderden miljoenen kledingstukken verscheept naar Europa, veelal onder de radar van douane en toezicht.

Europese bedrijven als Zara zijn gehouden Europese wet- en regelgeving te volgen rond duurzaamheid waaronder de EU Textielstrategie, REACH-verordening (voor chemische stoffen) en regels rondom arbeidsomstandigheden en transparantie in de keten. Uit mijn contacten met de top van het bedrijf is mij duidelijk geworden dat de familie, die eigenaar is van het moederbedrijf Inditex, vol op duurzaamheid inzet.

Het probleem, hoe begrijpelijk ook, ligt voor een groot deel bij de consument. In een tijd van hoge inflatie en economische druk is het voor veel mensen lastig om duurzame keuzes te maken. De oproep om te ‘minderen’ of bewuster duurzaam te kopen blijft in de praktijk moeilijk realiseerbaar. Er hangt immers een prijskaartje aan. Toch moeten we die boodschap blijven uitdragen en er alles aan doen om hier aandacht voor te vragen.

Modint is zeer actief op het gebied van verduurzamen van onze sector. Daarom hebben we stichting UPV Textiel, samen met INretail, opgericht en zijn we aanjager van het Verbond voor Duurzame Kleding, Textiel en Schoenen (Textielverbond). Je kunt nog deelnemen!

Modint is bereid een open gesprek te voeren met partijen over verduurzaming van de mode-industrie, maar dan wel op basis van feiten en zonder acties die de samenleving onveilig maken. Via onze belangenbehartiger Euratex willen we de Europese Commissie overtuigen om een campagne te starten, gericht op jongeren, met aandacht voor duurzaamheid en de kwaliteit van textiel. Op nationaal niveau werken we samen met betrokken partijen aan een circulair systeem voor textiel.

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Lees meer blogs

Joie de Vivre

Merel van Hees

Begin augustus zat ik in Parijs, waar ook in juli een spectaculaire show plaats heeft gevonden met de nieuwste creatie van Iris van Herpen. Zij heeft het nieuws gehaald met een creatie waarin ze levend biomateriaal heeft verwerkt in haar design. Een geweldige prestatie en hoe wonderlijk om het licht van...

“Certificeringen zeggen niet alles. Een kledingstuk zonder keurmerk kan óók eerlijk gemaakt zijn”

Melodie Zöllner

Veel consumenten zoeken naar keurmerken als bewijs voor duurzaamheid. Maar zijn die altijd nodig? Vivian Bots van Studio Anneloes legt uit waarom transparantie, kwaliteit en impact soms méér zeggen dan een certificering.

“We hebben polyester nodig om een sterke vezel te creëren, én een kledingstuk dat lang meegaat”

Melodie Zöllner

Polyester wordt vaak aangemerkt als een niet-duurzaam materiaal, maar is dat wel zo? Company Fits maakt bedrijfskleding voor onder andere de retailsector en de zorg. Productiedirecteur Evert-Jan Poppe legt uit waarom polyester in die kleding tot op heden onmisbaar is voor een product dat voldoet aan de...