Mooi en duurzaam textiel heeft een prijs!
14-03-2023 – In mijn werk als commissaris heb ik veel strategiesessies van bedrijven meegemaakt. Mede door Corona, de haperingen in de toeleveringsketen en ethische kwesties hebben veel bedrijven hun partner strategie onder de loep genomen. Nu lijkt het of dat door de oorlog in Oekraïne in een enorme versnelling is gekomen. Discussies zoals die rond Heineken en diens vertrek uit Rusland, dragen daaraan bij.
Ook de besluiten rond ASML en de levering van chips aan China hebben een weerslag op de publieke meningsvorming en het bedrijfsleven. Bedrijven komen steeds meer onder een vergrootglas te liggen. Ik zie dat heel snel gaan. Zo moeten onze bedrijven die textiel halen uit China en met Chinese partners werken, steeds meer uitleggen wat ze doen en waarom. Op zichzelf is het wel begrijpelijk maar het zet bedrijven wel fors onder druk. Natuurlijk willen we in ons bedrijfsbeleid duurzaam en ethisch handelen. Maar het kost tijd om partners te vinden die voldoen aan de vele eisen die aan bedrijven worden opgelegd. Ook de grondstoffen en vaardigheden moeten elders beschikbaar zijn. En wat te denken van de prijs die de consument bereid is daarvoor te betalen in deze dure tijd? Dat is nog wel even een dingetje. Alles wordt fors veel duurder en dan komt zo’n transitie naar nieuwe partners er nog bij. Ik en met mij veel ondernemers wordt het wel zat dat vaak de kop van jut eenzijdig bij bedrijven wordt gelegd. Veel kosten maken en niet bereid zijn daar een prijs voor te betalen: dat kan niet, zo simpel is dat.
Misschien is het voor de consument ook wel wennen en heeft verandering wat meer push nodig á la de campagne “kip, het meest veelzijdige stukje vlees”. Hoe meer ik er over nadenk: het is hoog tijd voor een goede textielcampagne die consumenten bewust maakt van keuzes, verantwoordelijkheden en prijzen. Mooi en duurzaam textiel heeft een prijs! Laten we het daar eens met elkaar over hebben, óók in Europees verband.
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs
In gesprek met Cirquly, winnaar van de Modint New Talent Award, publieksprijs
Melodie Zöllner
Cirquly sleepte op 29 oktober de Modint New Talent Award, publieksprijs, binnen. Het publiek zette het jonge bedrijf bovenaan als meest gedurfde en veelbelovende, impactvolle innovatie. Cirquly ontwikkelt consignatiesoftware: de Cirquly AI, die tweedehands en retourmode volledig automatiseert. Zo maken ze...
In gesprek met tex.tracer, winnaar van de Modint Innovator Award, vakjury- én publieksprijs
Melodie Zöllner
Tijdens de uitreiking van de Modint Awards op 29 oktober viel het team van tex.tracer dubbel in de prijzen. Ze wonnen de vakjuryprijs én de publieksprijs van de Modint Innovator Award. Een duidelijk signaal: hun innovatie raakt precies de kern van wat de sector nu nodig heeft en wordt daarmee bestempeld...
Aan de informateur: zorg voor eerlijk én toekomstbestendig beleid
Miriam Geelhoed
Stel je voor: een ondernemer in Nederland die investeert in duurzame materialen, eerlijke lonen en innovatieve productiemethoden. Terwijl deze ondernemer alles op alles zet om aan Europese normen te voldoen, komen er dagelijks pakketjes binnen uit landen waar die regels niet gelden – spotgoedkoop,...