LABFRESH: “De grootste impact maken we door minder te wassen”
(English version below)
Kleding met anti-vlek- en anti-geurtechnologie wint snel aan populariteit in de kledingindustrie. Het belooft gemak en een langere levensduur. Maar die opmars zorgt ook voor discussie: hoe verantwoord is deze technologie echt? Berichten over schadelijke chemicaliën en PFAS in coatings roepen vragen op. We spraken met Kasper Brandi Petersen, medeoprichter van LABFRESH, over hun FreshCore™-technologie, die een langere levensduur belooft zonder concessies. Of bekijk de video (opent in nieuw tabblad)waarin Kasper vertelt waar je als consument op moet letten en hoe hun FreshCore™-technologie topprestaties levert, zonder in te leveren op duurzaamheid of jouw gezondheid.
Is het volgens jou duurzamer om kleding met anti-vlek- of anti-geurtechnologie te kopen?
“Ja, absoluut. Dankzij de technologie kun je je kleding veel vaker dragen voordat je het wast. Dat verlengt de levensduur aanzienlijk. Als dit ervoor zorgt dat mensen minder nieuwe kleding kopen, is dat de enige manier om de productie van mode wereldwijd terug te dringen.
Maar je moet als consument wel goed opletten, want niet alle behandelingen zijn duurzaam. Veel merken gebruiken chemische coatings om functies aan stoffen toe te voegen. Dat is de goedkoopste manier, maar slecht voor jou én de planeet. Bij LABFRESH doen we het anders. We ontwikkelen alles in Europa of via ons inkoopkantoor in HongKong. Zo houden we directe controle. Onze FreshCore™-technologie integreren we op garenniveau via baden en drukpersen. Zo was je de technologie niet uit de vezels. Het is duurder en lastiger om te produceren, maar het zorgt voor topprestaties die jarenlang meegaan – zonder in te leveren op duurzaamheid of jouw gezondheid.”
Jullie missie zegt dat de enige manier om de mode-industrie op te schonen, is minder kopen, minder wassen en je kleding voor altijd bewaren. Dat is een gedurfde uitspraak voor een modemerk. Kun je dat uitleggen?
“De grootste impact die we kunnen maken, is zorgen dat we kleding minder hoeven te wassen en minder nieuw hoeven te kopen. Onze technologie maakt dat mogelijk. Gemiddeld dragen LABFRESH-klanten een overhemd 3,8 dagen voordat het in de was gaat. Waarom? Omdat de stof het zweet niet absorbeert zoals normaal, het langer fris blijft en antibacterieel is.
De echte doorbraak: onze laatste labresultaten tonen aan dat de werking ook na 50 wasbeurten nog gelijk is. Dat kan alleen als je de technologie op garenniveau toepast, niet met een coating.”
Waar moeten consumenten op letten als ze duurzamere kleding willen kopen?
“Dat is echt lastig, want er is veel greenwashing in de branche. Mijn eerste tip: weet welk merk je koopt en doe wat onderzoek. Doe daarnaast een snelle check: kijk hoe de knopen zijn vastgezet. Zijn ze met een Ascolite-machine gestikt, dan laten ze nooit los. Je ziet dan duidelijk de warmte-sealing aan de achterkant van het knoopsgat. Dat kost € 1 extra, maar veel merken besparen daarop. En als ze daarop al de kantjes er vanaf lopen, doen ze dat waarschijnlijk ook op andere onderdelen.”
LABFRESH heeft veel aandacht voor duurzaamheid. Weten jullie klanten wat jullie doen?
“Ja, dat denk ik wel. We zijn in elk geval transparanter dan elk ander modemerk dat ik ken. Dat moet ook, want onze aandeelhouders zijn geen grote banken, maar onze klanten. In feite bezitten 1.332 van hen samen meer dan 51% van het bedrijf. Hun namen staan op de muren van onze flagshipstores. Volgens de wet moet ik hen alles vertellen.
Wij kunnen dus gewoon zeggen dat het onze missie is om minder kleding te produceren, in plaats van alleen maar hogere omzetdoelen te halen – en zij zijn daar helemaal oké mee. Zelfs in onze winkels kunnen klanten gewoon omhoogkijken en zien daar de werkplekken van onze designer, het marketingteam en van mij. Transparanter wordt het niet.”
Wil jij jouw duurzame stappen ook beter zichtbaar maken naar de consument? Bekijk onze campagnepagina vol tools, tips en inspirerende interviews. Dit interview is onderdeel van de module ‘Weet jij hoe het goed blijft?’.
—
Anti-stain and anti-odor technologies have rapidly gained popularity in the apparel industry, promising durability and convenience. But their rise also sparked debate: how sustainable are these treatments really? Reports of harmful chemicals and PFAS raised serious concerns. So what’s the truth – and are there truly sustainable alternatives? We asked Kasper Brandi Petersen, Cofounder of LABFRESH, about their FreshCore™ technology, which promises to deliver durability without compromising on sustainability.
Do you believe it is more sustainable to buy clothing with anti-stain or anti-odor treatments?
“Yes, I truly believe it is. The technology allows you to wear your clothes more times between washes, which significantly extends their lifespan. If this means people buy fewer clothes, that’s the only way to make sure less fashion is produced in the world.
As a consumer, you have to be careful though, as not all the treatments are sustainable. Many brands use chemical coatings to add functionality to the fabric. It is the cheapest way, but it’s bad for you and the planet. At LABFRESH, we do things differently. We develop everything in Europe or via our sourcing office in Hong Kong, so we have direct control. We integrate our FreshCore™ technology at the yarn level via baths and printing presses. This way, you can’t wash the technology out of the fiber. That’s more expensive and harder to achieve, but it ensures performance that lasts for years, without compromising on sustainability or your health.”
Your mission states that the only way to clean up the fashion industry is to buy less clothes, wash them less and keep them forever. That is a bold statement for a fashion brand. Can you explain?
“The biggest impact we can make, is reducing how much we wash and how often we buy new clothes. Our technology makes that possible. On average, LABFRESH customers wear a shirt 3.8 days before washing. Why? Because the fabric doesn’t absorb sweat in the same way. It stays fresh longer, and it’s antibacterial.
The real breakthrough: our recent lab results show that even after 50 washes, the performance is still the same. That’s only possible with yarn-level treatments, not surface coatings.”
What should consumers look for when shopping for more durable clothes?
“It’s really hard, because there’s a lot of greenwashing in the industry. My number one tip: know the brand you’re buying from and do a little research. Secondly, I have a quick trick: check how the buttons are stitched. If they’re done with an Ascolite machine, they’ll never fall off. You can clearly see the heat-sealing on the back of the button thread. It costs €1 extra, but many brands skip it to save money. If they cut corners there, they’re probably cutting corners elsewhere too.”
LABFRESH talks a lot about sustainability. Do your customers understand what you’re doing?
“I think so, at least we are more transparent than any other fashion brand I know. We have to, our shareholders aren’t big banks; they’re our customers. In fact, 1,332 of them own more than 51% of the business. Their names are on the walls of our flagship stores. By law, I have to tell them everything.
So we can go out and say our mission is to produce less clothing instead of trying to hit new revenue targets, and they’re OK with it. And even in-store, customers can look up and see our designer’s desk, the marketing team, and mine. It doesn’t get more transparent than that.”
Do you also want to make your sustainable efforts more visible to consumers? Check out our campaign page full of tools, tips, and inspiring interviews. This interview is part of the module about care instructions: ‘Weet jij hoe het goed blijft?’.
Lees meer blogs
In gesprek met tex.tracer, winnaar van de Modint Innovator Award, vakjury- én publieksprijs
Melodie Zöllner
Tijdens de uitreiking van de Modint Awards op 29 oktober viel het team van tex.tracer dubbel in de prijzen. Ze wonnen de vakjuryprijs én de publieksprijs van de Modint Innovator Award. Een duidelijk signaal: hun innovatie raakt precies de kern van wat de sector nu nodig heeft en wordt daarmee bestempeld...
Aan de informateur: zorg voor eerlijk én toekomstbestendig beleid
Miriam Geelhoed
Stel je voor: een ondernemer in Nederland die investeert in duurzame materialen, eerlijke lonen en innovatieve productiemethoden. Terwijl deze ondernemer alles op alles zet om aan Europese normen te voldoen, komen er dagelijks pakketjes binnen uit landen waar die regels niet gelden – spotgoedkoop,...
Nieuwe generatie en oude industrie
Sylvia Roelofs
Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.