Innovatie door reparatie
Hoe anders nu: mijn dochter kan nog net een knoop aannaaien en een kapotte naad wordt met een rijgsteek gemaakt. Het zit er gewoon niet in. Veel te veel en te goedkoop spul en het is nog leuk ook. Zelfs de gordijnen kopen ze kant en klaar van Ikea en Casa. Is het kapot, dan wordt het niet gemaakt maar gewoonweg nieuw gekocht.
Gaat dit anders worden met het ‘recht op reparatie’? Dit is wetgeving die in de Verenigde Staten al in 4 staten is ingevoerd. Ook het Europees Parlement heeft inmiddels een richtlijn aangenomen die binnen 2 jaar in Nederland moet zijn omgezet in wetgeving. Buiten de regels om zijn er al een aantal bedrijven die repareren. Patagonia traint mensen om kleine reparaties in winkels te doen en de lastigere klussen gebeuren in reparatiewerkplaatsen. Rimona is een luxe koffermerk dat een netwerk van reparatiewerkplaatsen heeft.
Dit is de trend naar productie van goederen waar je behoorlijk veel meer voor betaalt, maar dan heb je het ook voor het leven. Zal die trend doorzetten en standhouden? Ook hier moet de consument bereid zijn de extra investering in duurzaamheid op zich te nemen. Maar niet alleen dat: het vergt ook een andere mindset! Hechten mensen zich nog levenslang aan spullen? Waarderen ze goed en mooi gemaakt?
Hoe maak je repareerbare producten gewild? Wat kost het? Kunnen onze leden die kosten dragen? Of toch ook werkplaatsen delen? Toch maar kijken wat en hoe de koplopers het doen. Terug naar de basis? Misschien wel maar dan in een andere vorm. Ook dat is innovatie!
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs
Aan de informateur: zorg voor eerlijk én toekomstbestendig beleid
Miriam Geelhoed
Stel je voor: een ondernemer in Nederland die investeert in duurzame materialen, eerlijke lonen en innovatieve productiemethoden. Terwijl deze ondernemer alles op alles zet om aan Europese normen te voldoen, komen er dagelijks pakketjes binnen uit landen waar die regels niet gelden – spotgoedkoop,...
Nieuwe generatie en oude industrie
Sylvia Roelofs
Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.
Interloop Europe: “Hoe weet de consument nu welke sok wel of niet composteert?”
Melodie Zöllner
Je koopt een kledingstuk van biomassa. Een trui van biologisch katoen of een hippe tas van mangoleer. Lekker bezig, denk je. Dat verdwijnt straks vanzelf in de groenbak. Of toch niet? We spraken Pascal Betten, directeur van Interloop Europe, het bedrijf achter ’s werelds eerste 100% biologisch...