Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Ieder voordeel kent zijn nadeel

16-11-2022 – Midden jaren 80 en al eerder is onze maakindustrie geglobaliseerd. Want goed ondernemerschap bestaat uit omzetgroei, marge, continuïteit en dat betekent wereldwijd shoppen waar kansen liggen en de kosten het laagste zijn. Eerst was Nederland, daarna de hele wereld het speelveld voor ondernemers. Komen we daar nu toch een beetje van terug?

Natuurlijk, ondernemers laten zich niet beknotten door wat allemaal niet kan en mag. Dus ook nu blijven Oost-Europese en Aziatische landen favoriet om het maakproces van producten aan uit te besteden. Ook vanuit het besef dat bedrijven hun partners in die landen hun handel niet wilt ontnemen. Er is vaak jarenlang geïnvesteerd in wederzijds vertrouwen. Veel van de lokale partners zijn de afgelopen tijd meegegaan in eisen op het gebied van sociale- en milieuomstandigheden. Dat valt niet meer terug te draaien, hoe graag sommigen van ons dat ook zouden willen.

En toch… wat doe je bijvoorbeeld met de onzekere situatie in China en de veranderende verhoudingen in Azië? Het is een knap onzekere periode. Doorgaan? Soms zelfs kop in het zand steken en hopen dat alle geopolitieke ontwikkelingen uiteindelijk meevallen. Het is ook ondernemers eigen om positief en optimistisch te blijven zelfs soms tegen beter weten in.

Goed ondernemerschap vergt in deze tijd een belangrijk nieuw begrip: wendbaarheid. Vooral in onze sector is het voor veel bedrijven zaak aan te passen aan de huidige ontwikkelingen : risico’s spreiden lijkt heel verstandig!

Ondernemers staan voor belangrijke beslissingen en keuzes en die zijn vaak niet makkelijk als het om internationale zaken gaat: ieder voordeel kent zijn nadeel!

 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Sylvia Roelofs

Lees meer blogs

Nieuwe generatie en oude industrie

Sylvia Roelofs

Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.

Interloop Europe: “Hoe weet de consument nu welke sok wel of niet composteert?”

Melodie Zöllner

Je koopt een kledingstuk van biomassa. Een trui van biologisch katoen of een hippe tas van mangoleer. Lekker bezig, denk je. Dat verdwijnt straks vanzelf in de groenbak. Of toch niet? We spraken Pascal Betten, directeur van Interloop Europe, het bedrijf achter ’s werelds eerste 100% biologisch...

Textiel is een topsector

Sylvia Roelofs

We hebben Prinsjesdag achter de rug. Naast het mooie en ceremoniële deel heeft het Kabinet een ‘beleidsarme’ begroting gepresenteerd. Voor onze industrie is dat geen goed nieuws. Wij hebben juist beleid van de overheid nodig.