Studio Anneloes: “Certificeringen zeggen niet alles”
Veel consumenten zoeken naar keurmerken als bewijs voor duurzaamheid. Maar zijn die altijd nodig? Vivian Bots van Studio Anneloes legt uit waarom transparantie, kwaliteit en impact soms méér zeggen dan een certificering. Of bekijk de video (opent in nieuw tabblad)waarin Vivian vertelt waarom transparantie, kwaliteit en impact soms meer zeggen dan een label.
Waarom laten jullie bij Studio Anneloes geen keurmerken op labels zien?
“Certificeringen zeggen niet alles. Ook zonder keurmerk kan een kledingstuk eerlijk en duurzaam gemaakt zijn. Wij geloven met name in transparantie: we laten klanten zien welke materialen en productielocaties we gebruiken en wat de footprint is, zodat ze hier zelf over kunnen oordelen.
Onze kwaliteit bewijst zich door lange levensduur en kleurbehoud. Dat testen we zelf én zien we terug in feedback van klanten. Zo weten we dat onze items van travelstof gemiddeld 2,5 keer langer worden gedragen dan vergelijkbare items van andere merken en materialen. Voor ons is die praktijkdata minstens zo waardevol als een keurmerk – en voor de consument uiteindelijk ook.”
Jullie hebben recent de B Corp-certificering gekregen. Waarom kiezen jullie soms wél voor certificering?
“Voor ons was de B Corp-certificering geen doel op zich, maar een bevestiging dat we als bedrijf verder kijken dan winst en ons committeren aan een positieve impact voor mens en planeet. Dit past helemaal bij hoe we duurzaamheid verweven in onze visie en bedrijfsvoering.
We zijn trots op onze eerste score, maar zien het als onderdeel van onze duurzame reis en houden onze blik op de toekomst gericht.”
Hoe maakt Studio Anneloes werk van verantwoorde productie?
“We werken vanuit drie pijlers:
- Made to Wear: we maken kleding van hoge kwaliteit, die lang meegaat en weinig onderhoud nodig heeft.
- Made to Care: we produceren dicht bij huis, met zo min mogelijk voorraad en dus minder verspilling.
- Made to Last: we meten en verminderen actief onze impact op het milieu.
Daarnaast hebben we een eigen doorverkoopplatform: Retravel. Daarmee kunnen klanten hun Studio Anneloes-kleding een tweede leven geven en worden ze echt onderdeel van onze duurzame aanpak.”
Jullie doen veel op het gebied van duurzaamheid. Hoe communiceren jullie dit naar de consument?
“Op onze webshop zie je bij het grootste deel van onze producten een footprintmeter. Ook delen we animatievideo’s op onze kanalen en op instore-schermen bij retailers, waarmee we onze duurzame initiatieven inzichtelijk maken. Daarnaast werken we samen met initiatieven zoals de Dutch Sustainable Fashion Week en nemen we deel aan verschillende circulaire projecten, bijvoorbeeld op het gebied van upcycling.
Toch horen we vaak dat we nog niet als ‘duurzaam merk’ worden gezien en eigenlijk te bescheiden zijn, kijkend naar de duurzame keuzes die we door de hele keten heen maken. Onze uitdaging is om onze duurzame stappen op een integere en toegankelijke manier zichtbaar te maken, onze klanten te informeren over wat nodig is om de industrie te verduurzamen en uiteindelijk mee te geven dat Studio Anneloes dus een verantwoorde keuze is.”
Wil jij jouw duurzame stappen ook beter zichtbaar maken naar de consument? Bekijk onze campagnepagina vol tools, tips en inspirerende interviews. Dit interview is onderdeel van de module ‘Weet jij wat je draagt?’.
Lees meer blogs
In gesprek met tex.tracer, winnaar van de Modint Innovator Award, vakjury- én publieksprijs
Melodie Zöllner
Tijdens de uitreiking van de Modint Awards op 29 oktober viel het team van tex.tracer dubbel in de prijzen. Ze wonnen de vakjuryprijs én de publieksprijs van de Modint Innovator Award. Een duidelijk signaal: hun innovatie raakt precies de kern van wat de sector nu nodig heeft en wordt daarmee bestempeld...
Aan de informateur: zorg voor eerlijk én toekomstbestendig beleid
Miriam Geelhoed
Stel je voor: een ondernemer in Nederland die investeert in duurzame materialen, eerlijke lonen en innovatieve productiemethoden. Terwijl deze ondernemer alles op alles zet om aan Europese normen te voldoen, komen er dagelijks pakketjes binnen uit landen waar die regels niet gelden – spotgoedkoop,...
Nieuwe generatie en oude industrie
Sylvia Roelofs
Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.