Vertel over makers en materialen
Waardevolle producten verdienen bewuste kopers. Kopers met kennis van het product en het materiaal. Geef jij hen mee waar jouw product van is gemaakt? Onder welke omstandigheden? En wat de impact ervan is op het milieu? Geef meer mee dan mode. Maak jouw verhaal zichtbaar!
Evert-Jan Poppe | Company Fits
Wij kiezen voor polyester, omdat veel bedrijfskleding zoals ziekenhuiskleding op hoge temperaturen gewassen moet kunnen worden. Aan het eind van de levenscyclus kunnen we het bovendien goed recyclen in ons Fibre to Fibre programma, dankzij de sterke vezel.

Meer dan 80% van de klanten wil duurzame mode kopen
Dat blijkt uit recent onderzoek van Next Fashion Retail. Ze vinden duurzaamheid zelfs belangrijker dan prijs – als de kwaliteit en stijl goed zijn. Toch gaat het in de winkel bijna nooit over duurzaamheid. Niet door klanten, en ook niet door personeel. Zet jij die eerste stap? Breng het gesprek op gang!

Ga het gesprek aan met de
‘Weet jij wat je draagt’-toolkit
De Weet jij wat je draagt?-toolkit bevat fysieke tools en trainingsmateriaal om makkelijk met klanten in gesprek te gaan over duurzaamheid. De toolkit bevat hangers met opvallende teksten en QR-codes. Die prikkelen én nodigen uit tot een gesprek.
In de trainingsgids lees je hoe je dat gesprek slim aanpakt en met het kaartspel betrek je in spelvorm je team. Je klant krijgt ook een kleine giveaway bij de kassa, die uitnodigt om de QR-code te scannen. Zo ontdekt jouw klant hoe hij zijn kleding langer mooi houdt.
Conversation pieces:
Trainingskit:
Jouw winkel, jouw branding!
Download de white-label toolkitmaterialen en pas ze aan met eigen logo’s en kleuren. Zo past het helemaal in jouw branding!
Let op: zorg dat je aanpassingen passen binnen de Europese communicatierichtlijnen. Check hiervoor de technical guidance en laat je opgemaakte tools als lid gratis screenen.
Met de Illustrator bestanden uit de white-label toolkit kun je de tools aanpassen met eigen logo’s en kleuren.
Om te voldoen aan de Europese communicatierichtlijnen zijn tekst en QR-codes vergrendeld. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert op de juistheid en onderbouwing van duurzaamheidsclaims. Dit betreft ook visuele claims en de indruk die kan worden gewekt door woord-beeld combinaties. Gebruik daarom de kleur groen niet.
De volledige Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM vind je hier.
Zeker zijn dat jouw toolkit aan de leidraad voldoet?
Leden kunnen hun opgemaakte toolkit gratis laten screenen door onze duurzaamheidsexperts. Stuur hiervoor een mail met de opgemaakte items in pdf-bestand naar info@modint.nl (opent in nieuw tabblad).

Toolkit duurzaam drukken
Een toolkit over duurzamere mode wil je natuurlijk ook zo duurzaam mogelijk laten drukken. Onze partner Lifecycle Interiors (opent in nieuw tabblad) drukt de tools op circulair materiaal, met handige insteekhouders én terugnamegarantie voor recycling tot iets nieuws.
Pakket bestaat uit de volgende onderdelen:
- 1x hanger set van 7 hangers (5 winkelhangers, 2x paskamer hangers);
- Ecoboard staander t.b.v. presenteren hangers;
- Giveway set van 50 stuks;
- Kaartspel set van 37 kaarten;
- Poster.
Prijzen:
- Per stuk: € 225,70 Excl. b.t.w.
- Per 5 sets: € 175,23 Excl. b.t.w.
- Per 25 sets: € 153,22 Excl. b.t.w
*Bij grotere oplages los een aanvraag indienen voor een voorstel op maat.
Totaalpakket: Laat je toolkit opmaken, screenen op communicatierichtlijnen én drukken (kleurstellingen, logo’s en andere huisstijlelementen door retailer aan te leveren):
- Per stuk: € 295,70 Excl. b.t.w.
- Per 5 sets: € 245,23 Excl. b.t.w.
- Per 25 sets: € 223,22 Excl. b.t.w
*Bij meerdere sets worden DTP kosten één keer doorbelast
Korting Modint leden bij afgifte lidnummer 15%
Terugnamegarantie:
5% van de factuurwaarde na looptijd/gebruiksduur incl. inlever certificaat. Modint ledenkorting bij afgifte lidnummer: 5%
Product paspoort: Voor elk product wordt een product paspoort gecreëerd en gepubliceerd op lifestyle-interiors.nl en tevens digitaal beschikbaar gesteld. Hier wordt ook de LCA aan toegevoegd inclusief extra informatie over de materialen en de verwerking na de gebruiksduur.

Zo gebruikt Reloved Fashion Studio de toolkit
Hoe zorg je dat klanten bewuster gaan shoppen? Anne-Marij van Reloved Fashion Studio in Driebergen laat zien hoe de toolkit werkt in de praktijk en tot leuke gesprekken leidt. Lees haar verhaal en doe je voordeel met praktische tips!
Annemarije Sparnaaij, directeur Modehuis Blok, vertelt over de toolkit.
Jij draagt bij aan beter werk. Maak het zichtbaar
Elk kledingstuk is mensenwerk. Van katoenplantage tot naaifabriek. Jij bent een schakel in die lange textielketen, die dwars door verschillende landen loopt. Jouw keuzes tellen, ook richting je afnemers én de consument.
Identificeer je risico’s in je keten en zet je je in om de sociale omstandigheden te verbeteren? Kies je bewust voor duurzamere materialen – eventueel met een keurmerk – voor een lagere impact op dier, milieu en mens? Laat je dat certificeren of meet je zelf indicatoren op due diligence, waarmee je kan bewijzen dat de zaken goed geregeld zijn? Maak het zichtbaar; op je site en labels, zodat je klant daar gericht voor kan kiezen.
In onze factsheet over verantwoorde productie vind je o.a. informatie over keurmerken waarmee grondstoffen gecertificeerd worden en eisen worden gesteld voor sociale omstandigheden, evenals initiatieven en organisaties die zich inzetten om arbeidsomstandigheden te verbeteren.


Train je team met de Duurzaam Doen App
Wil jij tijdens je werk duurzamer handelen én klantvragen over duurzaamheid vol vertrouwen beantwoorden? Ga aan de slag met dé interactieve leermodule voor een duurzame werkvloer, ontwikkeld met Livera, Schuurman Schoenen en JOG Group.
Je leert op een toegankelijke en praktijkgerichte manier over:
• Duurzaamheid in de bedrijfsvoering;
• De keten: van grondstof tot eindproduct;
• Productkennis en duurzame keuzes;
• Verkoop met oog voor mens en milieu;
• Persoonlijke duurzaamheid en bewust gedrag.
Actie: De eerste 25 aanmeldingen ontvangen de app geheel gratis!
Zo bereid je je voor op het Digitaal Product Paspoort
Het Digital Product Passport (DPP) is een digitaal document met belangrijke informatie over een product, zoals gebruikte materialen, repareerbaarheid en milieu-impact. Het DPP maakt deel uit van de Europese Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR). Deze wet verplicht bijna alle fysieke producten duurzamer te worden door betere ontwerpkeuzes en stimuleert transparantie en circulariteit in de productieketen. De verplichtingen voor het DPP gaan naar verwachting vanaf 2027 in voor textiel – met een implementatieperiode van 18 maanden.
Voor jou als ondernemer is het slim om nu alvast te starten met voorbereiden, zodat je voldoende tijd hebt om data te verzamelen en vast te leggen.
Om je goed voor te bereiden op het DPP zijn hier alvast een aantal stappen die je nu al kunt zetten:
- Stel een productcategorie-specifiek doel
Bepaal eerst welk doel je wilt bereiken met het DPP voor jouw specifieke productcategorie. Denk aan transparantie en/of circulariteit in de keten. Dit helpt om gericht te werken aan de juiste informatie en toepassingen. - Stel een team samen
Breng een team bij elkaar met verschillende expertises, bijvoorbeeld vanuit de afdeling inkoop én productontwikkeling. Zo kun je vanuit meerdere invalshoeken samenwerken aan de ontwikkeling en implementatie van het DPP. - Begin met het verzamelen en inzichtelijk maken van je data
Verzamel relevante productdata, zoals productidentificatienummers, certificeringen en gebruiksinformatie, en maak deze overzichtelijk. Goede en betrouwbare data is essentieel voor een effectief DPP. - Kies een datasysteem dat bij jou past
Kies een datasysteem dat aansluit bij je huidige bedrijfsprocessen en technische mogelijkheden, zoals een Product Information Management systeem of Enterprise Resource Planning systeem. Daarmee kun je het beheer en de uitwisseling van productinformatie soepel organiseren. - Experimenteer in de praktijk
Probeer het DPP in de praktijk uit, leer van de ervaringen en verbeter het paspoort stap voor stap om het optimaal te laten functioneren binnen jouw bedrijf.
Wil je aan de slag met het DPP en kan je daar hulp bij gebruiken? Neem contact op met onze duurzaamheidsadviseur Miriam Geelhoed. Modint en INretail organiseren ook regelmatig kennissessies over het DPP en andere relevante wetgevingen.

Aan de slag!
Weet jij hoe het zit?
Is duurder beter? Heeft een goed geproduceerd product altijd een certificering? Deze ondernemers geven duidelijkheid over fabels in de modebranche.
Wibra: “Goedkoop kan ook verantwoord zijn”
Melodie Zöllner
Studio Anneloes: “Certificeringen zeggen niet alles”
Melodie Zöllner
Reloved Fashion Studio: “Mensen willen écht weten wat ze dragen”
Melodie Zöllner
Deze campagne is een gezamenlijk initiatief van INretail en Modint.

