Ga naar de inhoud

Weet jij waar het terechtkomt?

Een tweede leven voor jouw producten?

Dat kan alleen als ze goed worden afgedankt. In een textielbak of bij een inleverpunt in jouw winkel. Of misschien is een kleine reparatie al genoeg om nog een ronde mee te gaan. Op dit moment belandt 55% van het afgedankte textiel in Nederland nog bij het restafval. Zonde! Neem jouw klanten mee in het verhaal na afdanken – en wat er nog mogelijk is met het textiel. Vies, kapot of te klein is óók textiel met waarde.  


62% van de consumenten denkt dat textiel dat kapot of vies is, niet in de textielbak mag.

Dat blijkt uit de nationale enquête van Stichting UPV Textiel onder 1500 consumenten. Ondergoed en sokken belanden hierdoor bijvoorbeeld vaak in het restafval. Enorm zonde van al dat (her)bruikbare textiel!

Verspreid de campagne en vergroot de textielinzameling in jouw gemeente, winkel of organisatie!

De landelijke publiekscampagne ‘Niet dumpen, wél droppen’ van Stichting UPV Textiel is gestart. Het campagnekarakter Texxie neemt consumenten op een luchtige en activerende manier mee in de wereld van textiel. Texxie laat zien dat álle textiel, ook kapot of versleten, waardevol is en een tweede leven verdient.

Voor producenten en retailers is er een handige toolkit beschikbaar vol campagnemiddelen – van posters en social posts tot beelden en voorbeeldteksten. Zo maak je snel en gemakkelijk impact!


Een tweede leven

Kunnen klanten bij jou producten huren, tweedehands items kopen of gebruikte kleding inleveren? Of werk je samen met een kledingbank, kringloop of een ander tweedehands platform? Maak het zichtbaar: op je website én in je winkel.

Zo heeft Brinkers Mode in Nederhorst den Berg een inzamelingspunt waar consumenten hun gebruikte kleding kunnen inleveren. In ruil daarvoor ontvangen ze een cadeaubon die ze in de winkel kunnen besteden.

Bij Studio Anneloes geef je kleding waar je op uitgekeken bent eenvoudig een nieuw leven via het eigen tweedehands platform ‘Retravel’. Op hun website geven ze tips om zo lang mogelijk van de kleding te genieten, of er iemand anders blij mee te maken. Een korte video vat samen met welke initiatieven Studio Anneloes werkt aan vermindering van impact op de planeet.


De afvalfase: wat weet de consument?

In 2024 voerde Stichting UPV Textiel een landelijk onderzoek uit naar het gedrag, kennisniveau en de voorkeuren van consumenten als het gaat om het afdanken van textiel. Hieruit blijkt dat veel consumenten niet goed weten wat er wel of niet in de kledingbak mag – of wat er vervolgens met hun kleding gebeurt.

Transparante communicatie over de kledingreis is dus cruciaal. Jij kan daaraan bijdragen!


Aan de slag!

Weet jij hoe het zit?

Wat gebeurt er nou echt met kleding die je afdankt in de kledingbak? Kan een biologisch afbreekbare sok gewoon in de groenbak? Deze ondernemers geven duidelijkheid over fabels in de modebranche.