Ga naar de inhoud

Weet jij hoe het goed blijft?

Veel draagplezier!

Een bewust gekozen kledingstuk wil je zo vaak mogelijk dragen. Door je klanten te informeren over de juiste onderhoudsinstructies blijft het langer mooi. En gaat het kapot, dan bied jij mogelijkheden om het te (laten) repareren. Weet jij hoe het goed blijft? Geef het ook aan je klanten mee.   

Kasper Brandi Petersen | LABFRESH

Many brands use chemical coatings to add functionality to the fabric. It is the cheapest way, but it’s bad for you and the planet. At LABFRESH, we do things differently. We integrate our FreshCore™ technology at the yarn level, so you can’t wash the technology out of the fiber. It ensures performance that lasts for years, without compromising on sustainability or your health.


82% van de Europeanen vindt onderhoudsinstructies voor textiel belangrijk

Dat blijkt uit de nieuwste GINETEX (opent in nieuw tabblad) Barometer. 75% wil zelfs extra uitleg op een label. Zorg dus dat je de wereldwijd bekende GINETEX-onderhoudssymbolen op de labels van je textielproducten hebt staan.

Vertel hoe jouw producten zo lang mogelijk goed blijven

Veel producenten werken al met technologische stof dat kleding langer fris houdt, vlekken afstoot, niet kreukt, of snel droogt – en daardoor minimaal onderhoud vereist. Dat zijn mooie ontwikkelingen, die direct bijdragen aan langer draagplezier en minder impact. Maar met welke stof je ook werkt, communicatie over onderhoud is cruciaal. Zorg dus dat je dit zichtbaar maakt op je website en in je labels. Te beginnen met het gebruik van onderhoudssymbolen.

De GINETEX onderhoudssymbolen worden wereldwijd gebruikt en zorgen voor herkenning en gemak bij je klant. Deze symbolen geven aan hoe je de stof o.a. het best kan wassen, strijken en drogen. Voor toepassing van de symbolen is een licentie nodig. In Nederland is Modint de enige licentiehouder van de GINETEX-symbolen, welke zijn inbegrepen in het Modint-lidmaatschap. Ook krijg je hier het duurzame Clevercare logo bij, dat verwijst naar consumenteninformatie over bewuste kledingverzorging.


Snelle tools voor jouw klanten

Wat betekenen die symbolen eigenlijk? Hoe was je speciale stoffen? Of hoe haal je een vlek uit je favoriete trui?

Oma weet raad… of Clevercare! Wijs je klanten op deze handige tools.

Spreek je uit als Clevercare Ambassadeur

Laat zien dat jij je inzet voor een langere levensduur van jouw producten. Geef onderhoudsinformatie op je labels, maar informeer je klanten ook op je website. Zo help je hen bewust te kiezen voor producten waar ze lang van kunnen genieten.

En waarom niet, spreek je uit als Eco Care Ambassadeur, net als onze leden Jolein, Scotch & Soda, Wibra, Josh V en meer!

Slimme tips voor onderhoud

Bekijk de Clevercare video voor tips die je jouw klanten direct al kan meegeven.

Een gaatje, kapotte rits of scheur?

Laat jouw klanten weten dat je reparatieservices aanbiedt en/of samenwerkt met een reparatiewinkel, zoals De Gouden Schaar of De Diamanten Schaar. Laat het zien op je website én in de winkel, bijvoorbeeld bij de kassa, op je winkelruit of -vloer.

Werk je nog niet samen, maar heb je wel interesse om dit op te zetten? Spreek bijvoorbeeld met een externe partij af dat jouw klanten, tot een jaar na aankoop, hun gekochte product met korting bij hen kunnen laten repareren.

Laat je inspireren door ondernemers die dit soort initiatieven al in hun winkel hebben. Zoals De Rode Winkel in Utrecht en Ebb18 in Groningen, die samenwerken met het merk Nudie Jeans en daarmee ook een repairservice in de winkel aanbieden.


Aan de slag!

Weet jij hoe het zit?

Komen er microplastics vrij bij het wassen van kleding? En hoef je kleding die is behandeld met een anti-vlek of anti-geur behandeling minder vaak te wassen? Deze ondernemers geven duidelijkheid over fabels in de modebranche.