Ga naar de inhoud

Verslag Aan de slag met het Digital Product Passport (DPP) – Powered by CLICKNL

Kledingbedrijven krijgen te maken met veel nieuwe wetgeving over het inzicht in je keten tot uitgebreide productinformatie. Een onderdeel daarvan is het Digital Product Passport (DPP), onderdeel van de EU Ecodesign wetgeving die vanaf 2027 in werking treedt en verplicht is voor elk kledingstuk op de Europese markt. Dit gaat nog verder dan transparantie van de keten.

Non-profitorganisaties GS1 en Modint gaven in één middag alle ins- en outs over het DPP. Bedrijven vragen zich af wat de EU precies eist, welke oplossingen er al beschikbaar zijn en hoe ze nu kunnen beginnen met voldoen aan deze eisen, die invloed kunnen hebben op zowel het ontwerp van kleding als het verzamelen van data.

  • Miriam Geelhoed van Modint deelde de laatste stand van zaken over de DPP-wetgeving. Deze is nog in ontwikkeling in Brussel. Het wachten is op de Delegated Act, de afgeleide regelgeving vanuit de Ecodesign verordening. De volledige route loopt in verschillende stappen nog tot 2033.
     
  • Jeanet van der Stoel van GS1 Nederland vertelde hoe je met GS1 standaarden, producten kunt identificeren en data kunt vastleggen en delen. Ze illustreerde dat met praktijkvoorbeelden en een concreet stappenplan. Er kan nu al gewerkt worden aan het inrichten van gestandaardiseerde datastructuren, al zijn de exacte datapunten nog niet duidelijk.
     
  • Thomas Latcham van My Lima Lima gaf een belangrijke les uit het duurzaam ondernemerschap in fashion mee: het gaat niet gaat om wat je doet, maar om het achterliggende waarom.
     
  • Hedda Smith deelde de uitkomsten van haar thesis voor AMFI over de rol van DPP’s voor meer transparantie in de supply chain. In haar onderzoek vond ze dat 87 procent van de kledingbedrijven zegt onvoldoende te weten van de aankomende EU wetgeving. Daarnaast ondervindt 30 tot 40 procent van de bedrijven problemen met datasystemen. Wat bedrijven nodig hebben? Duidelijkheid in de regels, geld voor investeringen, opleidingen, technisch advies en heel belangrijk, samenwerking.
     
  • Solution Providers Cirmar en Tappr gaven hun visie en een korte demo van echte werkende DPP’s om te laten zien wat er nu al kan en hoe ze nu al met bedrijven werken. GS1 werkt tenslotte met de Digital Link waarmee niet één maar meerdere data structuren kunnen worden ontsloten, gekoppeld aan één productcode. 

Na de mogelijkheid het Kunstmuseum in Den Haag en de tentoonstelling DIOR – A New Look te bezoeken, volgde een netwerk borrel.

Verschillende sprekers namen ook deel aan de Expertgroep Digital Product Passport van ShoppingTomorrow, hetgeen tot een openbaar toegankelijk ‘bluepaper‘ leidde.

Meer weten? 

Lees dan ook eens het artikel over ‘Samenwerken voor een duurzame toekomst‘ en ‘Digital Product Passport in 5 stappen klaar voor de toekomst‘.

Het laatste nieuws

What’s Up – De mode-industrie wordt geconfronteerd met dreigende EU-regels: Wat staat er op het spel?

Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 9 december

What’s Up – Maatregelen voor een toekomstbestendige textielsector

Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 5 december

Nieuwsbrief Business Development december 2024

Laatste Nieuwsbrief Business Development - 5 december 2024