Ga naar de inhoud

Kledingprijzen stegen in september, fast fashion in de woningtextiel?

Consumentengoederen en -diensten waren in september 3,5 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In augustus was de inflatie 3,6 procent. De prijsontwikkeling van motorbrandstoffen zorgde voor een daling van de inflatie. De prijzen van motorbrandstoffen waren in september 11,3 procent lager dan een jaar eerder. De prijsontwikkeling van kleding had daarentegen een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie. Kleding was in september 2,1 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. In augustus waren prijzen van kleding nog 3,5 procent lager dan in augustus 2023. De stijging van de prijzen van kleding zagen we vooral terug in dameskleding (een plus van bijna 3%) bij het aantrekken van het nieuwe winterseizoen. In oktober bereiken de prijzen voor kleding een piek, we zullen er over een maand verder op ingaan.

Nu over naar woningtextiel waar de prijzen binnen verschillende categorieën zich heel verschillend ontwikkelden. Andere aanbieders en andere kanalen, andere aankoopfrequentie, maar toch de vergelijking. Want tot mei vorig jaar liep de prijsontwikkeling voor tapijt, gordijnen en bed- en badtextiel redelijk gelijk op, in een stijgende trend. Daarna gaat het alle kanten op, met beddengoed in de meest negatieve rol en een stabilisering in vaste vloerbedekking en tapijt. Je ziet het in de grafiek. September gaf, behalve bij tapijt, prijsdalingen te zien tussen 8 en ruim 11 procent ten opzichte van september 2023. In beddengoed staat de prijs gemiddeld nog maar 2 procent hoger dan het gemiddelde niveau van basisjaar 2015. Twee procent in negen jaar, terwijl men in de tapijtmarkt bijna 40 procent hoger staat, op 137. Fast fashion in de dekbedovertrekken?

sep-24 

 Prijsindex

Jaarmutatie %

Bestedingscategorieën

2015 = 100

%

Vaste vloerbedekking en tapijten

137

2

Meubelstoffen en gordijnen

114

-8,1

Beddengoed 

102

-11

Tafel en toiletlinnen 

112

Bron: CBS        

Het laatste nieuws

Labelling Update nr.1 2025

Latest labelling news

Sectorprognose retail: investeer in productiviteit

De retailsector staat voor grote uitdagingen. Ondanks het belang voor de economie, is de arbeidsproductiviteit laag. Aangezien arbeid schaars is, is investeren in productiviteitsverbetering essentieel....

Terug- en vooruitblik met Roos Smulders na jaar directeurschap Modint

In het eerste kwartaal 2024 werd Roos Smulders door het bestuur van Modint benoemd tot directeur. Tijd voor een kennismaking om terug- en vooruit te blikken. Wat heeft zij het afgelopen jaar bereikt? En wat...