Kansen voor Nederlands textiel | door voorzitter Sylvia Roelofs
Zodra je geboren bent, word je gewikkeld in textiel. Vanaf dat eerste moment is textiel een onlosmakelijk onderdeel van ons leven. Het beschermt, verwarmt, geeft comfort en laat zien wie we zijn. Textiel heeft niet alleen functionele waarde, maar ook emotionele betekenis. In onze sector zeggen we niet voor niets: textiel is de rode draad door ons leven.
Textiel is overal: zichtbaar én onzichtbaar. Van kleding, interieurtextiel en tapijt tot medische toepassingen, werkkleding en geavanceerde technische materialen. Het is zowel traditioneel ambacht als hightech innovatie. Zowel cultureel erfgoed als commerciële kracht. Vooral dat laatste maakt haar een industrie van formaat. Wereldwijd is de textiel- en kledingindustrie de derde grootste werkgever ter wereld. Bekende luxe modemerken staan steevast in de top 10 van grootste beursgenoteerde bedrijven in Europa. En ook in Nederland is zij niet onbelangrijk: met meer dan 150.000 mensen werkzaam in de sector levert textiel een grote bijdrage aan werkgelegenheid, ondernemerschap en economische waarde in Nederland. Denk aan tapijt, waar Nederland wereldwijd nog altijd in de top 5 van exporteurs staat. Daar mogen we best trots op zijn. De sector kent een indrukwekkend ecosysteem, maar is tegelijkertijd ook complex en versnipperd. Onze sector staat dan ook op een kruispunt. Er is fragmentatie in de keten, de sector bestaat vrijwel en alleen uit SME’s met beperkt R&D budget, en digitalisering is versnipperd. Dit maakt het lastig om gezamenlijk grote stappen vooruit te zetten. Daarnaast is de sector nog steeds overwegend aanbodgedreven in plaats van vraaggedreven. Dat leidt tot verspilling, remt innovatie en maakt de weg naar verduurzaming complexer dan nodig.
Impact boven papier
Ondanks de uitdagingen beweegt er veel. Steeds meer bedrijven stappen over op duurzamere materialen, verlengen de levensduur van producten, investeren in transparantie en vermijden schadelijke chemicaliën. Er wordt geëxperimenteerd met circulaire modellen en veilige producten met maatschappelijke waarde. Textiel met een lange levensduur wordt steeds vaker als norm gezien – essentieel voor de verduurzaming van onze sector.
Modint-leden lopen hierin voorop. Ze werken aan producten die écht waarde toevoegen, zetten zich in voor OESO-richtlijnen, nemen deel aan sociale initiatieven en bereiden zich actief voor op wet- en regelgeving zoals de UPV, CSRD en Ecodesign Verordening. Ook al is er nog veel onduidelijk – denk aan de implementatie van de Omnibusrichtlijn – bedrijven kiezen er toch voor om hun rapportages en beleid verder te professionaliseren. We leiden onze medewerkers op op een manier die past bij de toekomst. We zorgen voor een sociale en veilige werkomgeving die aantrekkelijk is voor de nieuwe generatie. Al die inzet verdient erkenning.
Modint ondersteunt deze beweging met kracht. We zetten in op samenwerking, kennisdeling en sectorbrede initiatieven. We houden vast aan één principe: impact boven papier. Duurzaamheid mag geen afvinklijst worden, maar moet écht het verschil maken – voor mens, milieu én markt.
Innovatie op #1
En dan: de toekomst. 2026 staat voor de deur en wordt een kantelpunt. De Europese focus op vergroening van internationalisering neemt toe. Transparantie wordt steeds belangrijker en de daarvoor benodigde data beter toegankelijk. Digitalisering is key. De implementatie van nieuwe wetgeving zal het tempo verhogen. Het peloton moet versnellen.
Dat is niet alleen nodig, het biedt ook kansen. Textiel is op onderdelen minder gedigitaliseerd en geautomatiseerd dan andere industrieën. Ook post-consumer recycling is wereldwijd nog nergens echt gemeengoed. Hier liggen dus échte kansen voor Nederland. We zijn ver in circulair denken, beschikken over ervaring met textiel-naar-textiel-recycling, hebben een sterke infrastructuur, een actieve digitale en chemische industrie en veel bedrijven die aan de weg timmeren. Maar dan moeten we als sector wél nú stappen durven te zetten. We moeten niet ‘zitten suffen’.
Bovendien is textiel per definitie internationaal. Kansen vinden we niet alleen in eigen land, maar vooral ook over de grens. Het gaat dan dus niet om het terughalen van productie, maar om innovatie in digitale technologie en recycling die waarde kunnen creëren voor Nederland. En als wij de kansen niet pakken, doen anderen het. Andere landen. Of andere sectoren: denk aan de digitale creatieve industrie die avatars en virtuele mode ontwikkelt. Wie zijn over 15 jaar de leidende textielspelers? Misschien wel heel andere bedrijven dan vandaag. Denk aan wat Tesla en Chinese merken deden met de automarkt. Juist nu moeten we als industrie alert blijven en vooruitkijken.
Daarom zetten wij nu innovatie op 1. Want wie de toekomst wil vormgeven, moet weten waar die vandaag staat en van daaruit stappen gaan maken. Moet durven experimenteren, leren en samenwerken. En vooral: in beweging blijven. Modint wil ook in de komende jaren een verbindende rol blijven spelen: als gids, platform en aanjager. Wij gaan nieuwe programma’s ontwikkelen om handelingsperspectieven te bieden voor onze leden en betrekken jou er graag bij. Ook zullen we inzetten op het sterk positioneren van Nederland als Europese koploper op gebied van circulariteit en digitalisering binnen de textiel.
We nodigen je uit om in dit trendrapport te ontdekken waar onze sector staat, wat er op ons afkomt en hoe we samen kunnen bouwen aan een toekomstbestendige textielketen. Dit trendrapport is de start van onze innovatiereis; ga je mee? Tip: gebruik de toekomstscenario’s uit dit rapport om je eigen strategie en visie te ontwikkelen ofwel te toetsen. Als je geïnteresseerd bent hoe je ze kan inzetten voor jezelf, neem dan vooral contact op met onze innovatieregisseur.
Tot slot wil ik alle leden en stakeholders heel hartelijk danken voor hun input aan dit trendrapport.
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Het laatste nieuws
What’s Up – ‘Aanpak fast fashion blijft complex en verhoogt regeldruk’ & Euratex welcomes EU move to tackle ‘broken’ textile, clothing system
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 4 december
What’s Up – Hoe hebben de retourpercentages zich ontwikkeld & Primark eco progress: 74% of clothing now made from more sustainably sourced fibres
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 1 december
What’s Up – “We zullen nog wat ervaren met AI-ondersteunde retourcontrole” & “Circulair: 3 jaar onderzoek wat écht werkt in modemarkt & Zeeman verkoopt 2e hands kersttruien van Primark en C&A
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 27 november 2025