Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Flink meer retailomzet in kleding en schoenen in september

De omzet van de Nederlandse detailhandel zit in de lift: een groei van 2,6% in september vergeleken met vorig jaar, met opvallende stijgingen in non-food en online verkoop. 

In het kort

De totale Nederlandse detailhandel heeft in september 2,6 % meer omgezet dan in september 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,2 % hoger. 

  • De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 5,2 %, 
  • De omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 1,8 %. 
  • Online is in totaal 10,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. 

Inzoomend op de cijfers

In september 2024 steeg de omzet van non-food winkels (inclusief online) met 5,2%. Het volume (de omzet voor prijsveranderingen gecorrigeerd) was 4,7% hoger dan een jaar eerder.

Schoenen- en lederwarenwinkels zagen een flinke groei van 16,5% in zowel waarde als volume. Kledingwinkels deden het ook goed, met een omzetstijging van 8,3% in waarde en 6,3% in volume vergeleken met september 2023. Daarentegen daalde de omzet van meubel- en woninginrichtingswinkels met 1,7%, waarbij in volume wel 3,2% meer werd verkocht. 

De online omzet was 10,5% hoger dan in september 2023. Webwinkels (die alleen online verkopen) zagen een groei van 12,1%, terwijl multi-channel winkels (met zowel fysieke als online verkoop) 8,3% minder online omzet behaalden. Kledingwinkels haalden online zelfs 18,4% meer omzet dan een jaar eerder.

Uit de eerste grafiek blijkt dat de kledingsector op kwartaalbasis ook in aantallen stuks hersteld is

 
De tweede grafiek laat, ook op kwartaalbasis, zien dat ook de online omzet in kleding zich heeft hersteld. Helaas zijn hier geen volume gegevens beschikbaar, zodat we de invloed van prijzen niet kunnen tonen. 

In de derde grafiek hierboven zie je dat de verkoop van woninginrichting in volume is gestegen in het derde kwartaal van 2024, maar de omzet in waarde nog steeds lager is dan een jaar eerder.

Het laatste nieuws

Strafheffingen bedreigen de wereldwijde mode-industrie

De kledingsector staat onder druk door nieuwe Amerikaanse strafheffingen. De International Apparel Federation (IAF) luidt de noodklok en roept op tot samenwerking en voorspelbaar handelsbeleid om...