Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Duurzaam kleren kopen: hoe verleiden we de consument?

15-03-2022 – Consumenten kunnen een grote rol spelen in verduurzaming van de kledingindustrie. Aan de hand van vier typen consumenten laat Hogeschool Rotterdam zien hoe we de consument het beste kunnen prikkelen om milieuvriendelijke kleding te kopen. 

Sinds 2018 onderzoekt de Hogeschool Rotterdam samen met studenten het consumentengedrag in de kledingindustrie. Afgelopen voorjaar heeft ze ruim 3.400 in Nederland wonende consumenten bevraagd op het kopen, gebruiken en wegdoen van kleding.

De kledingwinkels hebben een belangrijke taak te vervullen in het toegankelijk maken van een betaalbare en duurzame kledinglijn, is de conclusie van de onderzoekers. Ze zouden zich meer bewust moeten zijn van de verschillende typen consumenten en daar hun winkelinrichting, webshops en marketing op moeten richten. Dit kan door meer informatie in de winkel over herkomst en gebruik van kleding, het promoten van specifieke kledinglijnen, merken of labels, maar vooral ook door het aanbod betaalbare alternatieven te vergroten en niet-duurzame kleding minder aan te bieden.

Lees meer over het onderzoek  (opent in nieuw tabblad)

Het laatste nieuws

Labelling Update nr.1 2025

Latest labelling news

Sectorprognose retail: investeer in productiviteit

De retailsector staat voor grote uitdagingen. Ondanks het belang voor de economie, is de arbeidsproductiviteit laag. Aangezien arbeid schaars is, is investeren in productiviteitsverbetering essentieel....

Terug- en vooruitblik met Roos Smulders na jaar directeurschap Modint

In het eerste kwartaal 2024 werd Roos Smulders door het bestuur van Modint benoemd tot directeur. Tijd voor een kennismaking om terug- en vooruit te blikken. Wat heeft zij het afgelopen jaar bereikt? En wat...