Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Niet in principes, maar in uitvoering zit de kracht

Vorige week zat ik op een seminar met als titel ‘De Menselijke Revolutie’. Dat klinkt misschien als een yogaretreat voor drukke professionals, maar niets was minder waar. Het was een middag vol inhoud, reflectie en scherpe inzichten. Een van de sprekers was Paul Polman. Voormalig CEO van Unilever, duurzaamheidspionier en – niet onbelangrijk – een man die ook daadwerkelijk iets heeft gedaan met zijn idealen.

Polman stond mede aan de wieg van de Millenniumdoelstellingen, de voorlopers van de huidige Sustainable Development Goals (SDG’s), die wij in de textielsector inmiddels deels vrijwillig, deels wettelijk, hebben omarmd.

Toch voel ik een knagende zorg. Terwijl bedrijven en sectoren langzaam maar zeker de omslag naar duurzaamheid maken, zie je tegelijkertijd terugtrekkende bewegingen ook vanuit Brussel. Alsof de Europese Unie op de rem trapt nu blijkt dat de kiezer duurzaamheid misschien toch niet zo hoog op de agenda heeft als we dachten.

Juist daarom was ik benieuwd naar wat Polman hierover zou zeggen. In zijn boek ‘Netto Positief ‘ houdt hij vast aan het principe dat bedrijven pas echt succesvol zijn als ze méér geven dan nemen. Of zoals hij het verwoordde op het podium: “Winst voor aandeelhouders moet het gevolg zijn van waardecreatie voor álle stakeholders, niet het doel op zich.”.  Lijkt hoog over maar in de kern zegt hij “bedrijven kunnen veel, maar kunnen het niet alleen. Willen we echt stappen maken, dan hebben we een overheid nodig die gelooft in visie, in gedeelde waarden én in stevige uitvoering”. En daar wringt het. Denk aan bijvoorbeeld dump van ultra-goedkoop textiel: daar moet nu op worden gehandeld. Natuurlijk zorgt dat voor uitvoeringsproblemen, denk maar aan controles waar geen menskracht voor beschikbaar is. Maar ook daar zijn oplossingen voor te bedenken. We zouden bijvoorbeeld kunnen inzetten op samenwerking tussen distributiecentra en douane en handhavers om zo veel meer de controle op pakketjes uit China kunnen te kunnen organiseren, om maar wat te noemen.

Dit punt hebben we ook aangekaart bij VNO-NCW die mede onze belangen behartigt bij het Ministerie van Economische zaken. De textielsector blijft op koers met de duurzaamheidsdoelstellingen. Daar waar we kunnen doen we het ook. Maar we hebben de overheid nodig: belast goedkope troep, beloon duurzaam gedrag, verlaag de BTW op gerecyclede materialen, verbied fast fashion die niet aan basale normen voldoet.  Niet in principes maar in de uitvoering zit de kracht!

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Lees meer blogs

“Certificeringen zeggen niet alles. Een kledingstuk zonder keurmerk kan óók eerlijk gemaakt zijn”

Melodie Zöllner

Veel consumenten zoeken naar keurmerken als bewijs voor duurzaamheid. Maar zijn die altijd nodig? Vivian Bots van Studio Anneloes legt uit waarom transparantie, kwaliteit en impact soms méér zeggen dan een certificering.

“We hebben polyester nodig om een sterke vezel te creëren, én een kledingstuk dat lang meegaat”

Melodie Zöllner

Polyester wordt vaak aangemerkt als een niet-duurzaam materiaal, maar is dat wel zo? Company Fits maakt bedrijfskleding voor onder andere de retailsector en de zorg. Productiedirecteur Evert-Jan Poppe legt uit waarom polyester in die kleding tot op heden onmisbaar is voor een product dat voldoet aan de...

“Mensen willen écht weten wat ze dragen”

Melodie Zöllner

In het hart van Driebergen vind je Reloved Fashion Studio. Een stijlvolle winkel vol tweedehands parels, met een nieuwe, frisse look. Eigenaresse Anne-Marij werkte jarenlang als inkoper in de mode-industrie en zag met eigen ogen hoe snel, goedkoop en massaal kleding wordt geproduceerd: “Op een gegeven...