Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Gamification van arbeidsvoorwaarden

Dit jaar bezocht ik de Big Improvement Day in het Afastheater. Dat is een dag waarop ondernemers, wetenschap en overheid de successen en innovaties vieren. Ik luister naar Erik, een ondernemer in de logistiek die een prachtig verhaal heeft over omgang met zijn medewerkers. Plezier in werk, trouw aan elkaar, kameraadschap zijn de sleutelwoorden. Ook heeft hij bedrijfscoins geïntroduceerd waarmee hij mensen die uitzonderlijk presteren beloont. Die coins kunnen dan het hele jaar door ingewisseld worden voor games, items en experiences. ‘’Als iemand het in dit bedrijf niet naar zijn zin heeft, dan mag hij of zij meteen vetrekken. Geen opzegtermijn in onze contracten, je kunt gewoon gaan”, aldus Erik. Gevolg van dit beleid: bedrijf blij met een uitzonderlijk laag ziekteverzuim en hoge productiviteit. Medewerkers blij want zij voelen zich erkend en gewaardeerd op een aantrekkelijke manier die hen aanspreekt. En helemaal van nu!

Iets minder van nu, uit de vorige eeuw is de wijze waarop wij in Nederland onze arbeidsvoorwaarden hebben geregeld in Collectieve Arbeidsovereenkomsten (CAO’s) met vaak strakke regimes. Als je niet uitkijkt word je als bedrijf ook nog gemangeld tussen meerdere cao’s. Met alle ellende van juridische procedures als gevolg. En toch blijkt het instrument om vele redenen nog goed te voldoen zelfs voor de jonge generatie. 
Uit een onderzoek door de Sociaal Economische Raad onder jongeren blijkt dat zij het instrument wel waarderen maar er bestaat meer behoefte aan flexibiliteit en keuzevrijheid. En dat is de opgave die de CAO-onderhandelaars komend najaar hebben, ook in onze branche! 

Gamification klinkt als iets van nu maar gaat misschien voor een aantal bedrijven te ver. Maar de ambitie voor onze sector is om de meest moderne eigentijdse CAO te bieden waarin ieder, ook de jongeren, zich thuis voelen. Dan kan de CAO met alle voordelen die het heeft nog heel wat jaartjes door! 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Sylvia Roelofs

Lees meer blogs

LABFRESH: “De grootste impact maken we door minder te wassen”

Melodie Zöllner

(English version below) Kleding met anti-vlek- en anti-geurtechnologie wint snel aan populariteit in de kledingindustrie. Het belooft gemak en een langere levensduur. Maar die opmars zorgt ook voor discussie: hoe verantwoord is deze technologie echt? Berichten over schadelijke chemicaliën en PFAS in...

Wibra: “Goedkoop kan ook verantwoord zijn”

Melodie Zöllner

“Voor die prijs kan het niet verantwoord zijn, toch?”: een uitspraak die je regelmatig hoort. Duurdere kleding voelt al snel veiliger: dat zal wel goed zitten. Maar klopt dat wel? Is er een verband tussen prijs en productieomstandigheden? Wibra laat zien dat lage prijzen en verantwoorde keuzes prima...

Joie de Vivre

Merel van Hees

Begin augustus zat ik in Parijs, waar ook in juli een spectaculaire show plaats heeft gevonden met de nieuwste creatie van Iris van Herpen. Zij heeft het nieuws gehaald met een creatie waarin ze levend biomateriaal heeft verwerkt in haar design. Een geweldige prestatie en hoe wonderlijk om het licht van...