Ambitie, reputatie en overtuigingskracht: een mooi voorbeeld!
Van tevoren heb je een beeld van een land waar je nog nooit geweest bent. Dat strookt totaal niet met de realiteit. Daar aangekomen stap je in een modern land, schoon met moderne wegen (alleen maar witte auto’s!). Het mondiale gezelschap waar ik me in bevind wordt met alle egards ontvangen door de president zelf: een soort Dick Schoof, strak in het pak (wel wat jaartjes jonger). Hij zet Oezbekistan neer als een land vol ambities met een belangrijke stip op de horizon: het wil de textiel maakindustrie groot maken. Alles wordt op alles gezet om dat doel te bereiken. Met een indrukwekkende presentatie wordt het publiek in de zaal overtuigd van de duurzaamheid van textiel: van grondstof tot eindproduct. Met keurmerken als ’Better Cotton’en ’Better Work’ wordt aangetoond dat het land voldoet aan internationale standaarden en regelgeving, compleet met een Zwitsers onafhankelijk rapport.
Tijdens mijn bedrijfsbezoeken later, wordt duidelijk dat er ook hard wordt gewerkt aan maatschappelijk verantwoord werkgeverschap. Er zijn o.a. gloednieuwe campussen gebouwd met huisvesting voor werknemers. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Reputatie, nieuwe vaardigheden, toegang tot kapitaal, transport en logistiek zijn hier voorbeelden van.
Maar temeer wordt mij weer één ding duidelijk: wij kunnen in Nederland een voorbeeld nemen aan een land als Oezbekistan, in plaats van in zichzelf te keren, opent het zijn deuren voor de wereld, verbreed het zijn productenaanbod en zet alles op alles om het zakendoen makkelijker te maken! Overtuigd? In elk geval erg onder de indruk van de groei en de enorme ambities! In dat opzicht is het charmeoffensief van Oezbekistan bij mij zeker geslaagd.
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs

LABFRESH: “De grootste impact maken we door minder te wassen”
Melodie Zöllner
(English version below) Kleding met anti-vlek- en anti-geurtechnologie wint snel aan populariteit in de kledingindustrie. Het belooft gemak en een langere levensduur. Maar die opmars zorgt ook voor discussie: hoe verantwoord is deze technologie echt? Berichten over schadelijke chemicaliën en PFAS in...

Wibra: “Goedkoop kan ook verantwoord zijn”
Melodie Zöllner
“Voor die prijs kan het niet verantwoord zijn, toch?”: een uitspraak die je regelmatig hoort. Duurdere kleding voelt al snel veiliger: dat zal wel goed zitten. Maar klopt dat wel? Is er een verband tussen prijs en productieomstandigheden? Wibra laat zien dat lage prijzen en verantwoorde keuzes prima...

Joie de Vivre
Merel van Hees
Begin augustus zat ik in Parijs, waar ook in juli een spectaculaire show plaats heeft gevonden met de nieuwste creatie van Iris van Herpen. Zij heeft het nieuws gehaald met een creatie waarin ze levend biomateriaal heeft verwerkt in haar design. Een geweldige prestatie en hoe wonderlijk om het licht van...