Wees klaar voor de nieuwe textielindustrie; digitaal verbonden | interview met Borre Akkersdijk
Met zijn bedrijf BYBORRE is Borre Akkersdijk pionier op het gebied van knit innovation. Met een eigen designplatform kunnen klanten zelf hun ontwerp samenstellen en wordt hoge kwaliteit on-demand productie én snelle levering mogelijk gemaakt binnen een traceerbare keten, zonder voorraden aan te houden. Hoe kan het ook anders dat hij bestuurslid innovatie is bij Modint. We spraken hem over hoe hij naar de toekomst van onze sector kijkt. “We staan aan de vooravond van ingrijpende veranderingen”, aldus Borre.
Merel: Je zegt dat we aan de vooravond van ingrijpende veranderingen staan voor onze sector. Wat voor veranderingen?
Borre: Textiel gebruiken we elke dag. En dan denken we als eerste vaak aan kleding, maar textiel wordt veel breder toegepast. In de interieur en automotive sector – industrieën waar we met BYBORRE aan leveren, maar ook in agricultuur, watermanagement en windenergie. Dit maakt textiel één van de laatste grote industrieën die nog niet gedigitaliseerd is. Ik verwacht dat we de komende jaren een grote inhaalslag gaan maken op dit gebied.
Merel: Wat is er in een gedigitaliseerde textielindustrie anders dan nu?
Borre: Er is nu wel digitalisering in de sector, maar vrij beperkt en heel gefragmenteerd. Zo zijn sommige delen van de keten meer gedigitaliseerd dan anderen. Ook zijn er bedrijven die digitalisering voor zichzelf hebben geregeld. Kennis en systemen zijn daardoor niet deelbaar en samenwerking mist. Om écht efficiënter en duurzamer te kunnen werken als sector, dienen we ketenprocessen, van de productie- en gebruikersfase tot hoogwaardige recyclen, beter op elkaar af te stemmen en digitaal aan elkaar te verbinden. Nederland kan daarin een cruciale rol spelen. Het is immers waar we goed in zijn. Met Brainport hebben we bewezen sterk te zijn op het gebied van digitalisering en data-aansturing. Die kennis zouden we in moeten zetten voor de textielsector.
Merel: Dat klinkt veelbelovend! Maar hoe krijgen we dat voor elkaar?
Borre: Het stroomlijnen van ketenprocessen middels digitalisering biedt enorme kansen voor technologiebedrijven. Die samenwerking moeten we actief opzoeken, zodat we kunnen laten zien wat de textielindustrie allemaal te bieden heeft. Als we die verbinding weten te leggen en elkaar daarin versterken, kunnen we het gefragmenteerde digitale textiellandschap achter ons laten. Dan ontstaat er vanzelf meer bereidheid om open source te werken; wat de sector als geheel vooruit kan helpen. Bovendien, maakt digitalisering het mogelijk om de hele keten in kaart te brengen. En als je iets volledig inzichtelijk hebt, kun je het ook sturen, verbeteren en transparanter maken. Dat biedt enorme kansen voor bijvoorbeeld duurzaamheid en circulariteit.
Merel: Innovatie en duurzaamheid, hoe verhouden die zich wat jou betreft tot elkaar?
Borre: We moeten leren om zo verantwoord en efficiënt mogelijk met textiel om te gaan. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door te innoveren op het gebied van educatie: mensen leren slimmer, beter en bewuster met textiel om te gaan. Of door innovatieve methoden te ontwikkelen om materiaal zo lang mogelijk te gebruiken en daarna op een goede manier te verwerken. Innovatie gaat dus niet om één stukje in de keten. Je moet kunnen uitzoomen en holistisch naar het geheel kijken. Wanneer ik dat doe, gaat het in de kern maar om één vraag: ‘Hoe kunnen we textiel – het meest gebruikte product ter wereld, omdat iedereen het dagelijks draagt — zo maken, gebruiken en verwerken dat het in symbiose is met onze planeet?’ Innovatie draait om het vinden van balans en gaat daarmee hand in hand met duurzaamheid.
Merel: Wat moeten we als sector doen om die balans te vinden?
Borre: Samenwerken. De textielketen bestaat uit veel losse silo’s: van grondstoffen tot garens, van stoffen tot eindproduct, hergebruik en recycling. Binnen al deze silo’s zijn er al genoeg uitdagingen. Willen we voorbij de silo’s gaan, en echt de keten als geheel willen veranderen, dan is samenwerken met partijen waar Nederland al sterk in is cruciaal. Al eerder noemde ik de Brainport- regio en de IT-sector. Maar ook het betrekken van onze kennisinstellingen is hierbij cruciaal. We moeten als sector bereid zijn om over onze eigen grenzen heen te kijken en samenwerkingen aan te gaan met andere sectoren. De voorzitter van Modint heeft niet voor niets geen textielachtergrond, maar komt uit de IT. Om deze samenwerkingen van de grond te krijgen, moeten er bruggen gebouwd worden. Mensen zijn onmisbaar in dit proces, maar ook wet- en regelgeving kan zo’n brug zijn.
Merel: Kan je toelichten hoe wet- en regelgeving een brug kan zijn? Hoe zie je dat voor je?
Borre: Wanneer de markt het niet oppakt, kan wet- en regelgeving partijen ertoe bewegen om samen te werken. Zo zullen grote bedrijven moeten samenwerken met koplopers om betere recycling en een gezamenlijke infrastructuur te ontwikkelen. De wettelijke UPV-regeling dwingt dit af. Daarnaast zou wet- en regelgeving gepaard moeten gaan met steun voor koplopers die actief bijdragen aan systeemverandering van onze sector. Denk aan slimme maatregelen als fiscale voordelen, waarmee de overheid het aantrekkelijk kan maken om samen te werken aan duurzame systeemverandering. Zeker voor koplopers, die bereid zijn te investeren in schonere en meer efficiënte digitale processen, is die steun cruciaal.
Merel: Bedrijven hebben toch vaak een haatliefde verhouding met wet- en regelgeving?
Borre: Vaak zien bedrijven nieuwe regels als een bedreiging, omdat ze niet meer op de oude voet verder kunnen. Ik zie dat anders. Wet- en regelgeving draait juist om balans vinden tussen economie, samenleving en natuur. Wanneer een bedrijf niet klaar is voor een betere wereld en nieuwe regels haar bestaansrecht bedreigen, dan – heel eerlijk – moet je je afvragen of je als bedrijf nog wel een plek hebt in een toekomstbestendige economie.
Merel: Als we kijken naar de toekomst die jij schetst, met een grote rol voor digitalisering, welke waarde kan Modint hier toevoegen?
Borre: Als brancheorganisatie heeft Modint een sterke positie. Zij heeft toegang tot ontzettend veel kennis middels Europese en internationale partners, kennisinstellingen en uiteraard haar grote bedrijvennetwerk. Modint weet welke delen van de sector kwetsbaar zijn en welke juist sterk. Ze heeft zicht op wat er speelt in de markt, welke innovatieve oplossingen er worden ontwikkeld, wat mogelijk is of al (succesvol) wordt toegepast. Met de focus op innovatie willen we deze kennis meer gaan delen, zodat iedereen weet wat eraan komt en welke kansen er liggen. Daarnaast vind ik dat de kennis van Modint over de sector een belangrijke rol zou moeten spelen bij investeringskeuzes. Welke technologie of businessmodellen zijn kansrijk en zouden we in moeten investeren?
De textielindustrie is groot en complex. Uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit zijn voor onze sector enorm. We moeten ons beseffen dat niemand deze industrie in haar eentje kan oplossen. Dus wat ik eerder zei, we zullen over onze eigen schaduw heen moeten stappen en dat geldt ook voor Modint. Maar wanneer zij dit doet, vanuit haar uitgangspositie, kan er in Nederland een ecosysteem ontstaan waarin bedrijven kennis en middelen met elkaar uitwisselen en uitdagingen collectief worden aangepakt.
Merel: De kansen voor de toekomst zijn veelbelovend. Tegelijkertijd, staan veel textielbedrijven vandaag de dag voor grote uitdagingen. Krapte op de arbeidsmarkt, stijgende kosten en klanten die nog altijd kiezen voor prijs boven duurzaamheid. Wat vertel je hun?
Borre: Herkenbaar. Ik zit in het bestuur van Modint, geef advies aan de overheid, maar met BYBORRE heb ik ook nog altijd een eigen bedrijf. Zeker voor bedrijven die verandering in onze industrie nastreven, is ondernemen op dit moment niet gemakkelijk. We concurreren niet met elkaar, maar met het oude systeem. Toch staan we ook voor één van de meest interessante momenten in de geschiedenis van onze industrie. Het is het perfecte moment om de toekomst van de textielindustrie samen actief vorm te geven. Draag daaraan bij, zou ik tegen hen willen zeggen. Het is ook exact de reden waarom ik aan de wieg heb gestaan van het Actieplan Circulair Textiel. Samen met een grote groep stakeholders geeft Modint dit plan nu verder vorm. Als Modint-bestuurslid ben ik daar blij om. Alleen als we samenwerken kan Nederland een leidende rol pakken. Namelijk als schakelland waarbij we de maakindustrie en het gebruik van textiel digitaal aan elkaar koppelen.
Over BYBORRE
BYBORRE is opgericht door Borre Akkersdijk. In 2023 werd Mijke van Ballegooijen aangesteld als CEO en sindsdien werken ze samen aan internationale groei. Het bedrijf werkt met geavanceerde rondbreimachines , een traceerbare toeleveringsketen en productie op aanvraag. Dit alles wordt toegankelijk gemaakt voor klanten via het eigen digitale designplatform. Hier kunnen klanten stoffen selecteren uit de collectie van BYBORRE en deze aanpassen in kleur of ontwerp of een volledig eigen design digitaal creëren. Dankzij het systeem voor ‘rapid sampling’ kan een klant binnen een week een sample ontvangen. Dit kan al vanaf 1 meter en kan nergens anders ter wereld zo snel, zonder dat er voorraad is. Het hele proces is transparant: de klant maakt zijn eigen keuzes binnen de beschikbare verantwoorde textielopties, waarbij de functionaliteit van de stof altijd voorop staat. Verantwoordelijkheid is voor BYBORRE een belangrijk thema, maar als producent werken ze daarin altijd samen met hun klanten: merken, architecten, hotelketens en andere opdrachtgevers. Klanten weten hoe een product wordt gebruikt, hoe reparatie gestimuleerd kan worden en hoe inzameling verloopt zodra het product niet meer in gebruik is. Verantwoordelijkheid betekent voor BYBORRE vooral transparantie, een lange levensduur en on-demand productie, waarbij we ervoor zorgen dat afvalstromen inzichtelijk zijn en dat ze zo worden aangeleverd dat de volgende partij er iets mee kan.
Over Merel van Hees
Merel is communicatieadviseur bij Modint. Zij zorgt voor zichtbaarheid voor Modint-leden via de Modint-website, nieuwsbrief en social media. Ook is zij de communicatieadviseur voor de Modint Innovator Award en New Talent Award.
Het laatste nieuws
What’s Up – Four Paws ziet deze merken als rolmodellen & Study shows obstacles resale and repair practices
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 6 november 2025
What’s Up – Digitaal paspoort moet kleding schoner en aantrekkelijker maken
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 4 november 2025