Verslag Transforming Mindsets, embracing circular business models – Powered by CLICKNL
Hoe kunnen bedrijven en consumenten de transitie naar circulaire businessmodellen omarmen?
Deze en andere vragen werden beantwoord in een inspirerende sessie georganiseerd door Modint tijdens de Circular Textile Days. Vier experts deelden hun inzichten en ervaringen over de noodzakelijke gedragsveranderingen om circulariteit in textiel te omarmen. Dit evenement omvatte vier presentaties van ongeveer 15 minuten per spreker, gevolgd door een interactief moment tussen bezoekers en sprekers.
- Krispijn Faddegon (Hogeschool van Amsterdam) gaf inzicht in het gedrag van de consument op basis van een onderzoek onder de jeugd in Almere twee jaar geleden. Daar bleken de prijs van kleding, maatvoering en modebeeld belangrijker dan duurzaamheid. De bereidheid om voor duurzamere alternatieven te kiezen is onder jongeren in Almere aanwezig, maar niet heel groot. Het gaat dan om het kopen van duurzame merken, tweedehands kleding kopen, kleding ruilen en minder kleding kopen. Voor kleding huren of lenen is nauwelijks bereidheid aanwezig.
Kijkt men naar gedragsfactoren die bepalen in hoeverre jongeren willen kiezen voor deze duurzame alternatieven, dan gaat het vooral om de vragen: vind ik het makkelijk om te doen? Vind ik het leuk om te doen? En heeft het zin als ik het doe? Een belangrijke nieuwe gedragsfactor bleek uit de interviews, namelijk impulsgedrag: kan ik de verleiding weerstaan?
- Freek Snijders (Decathlon) legde uit hoe Decathlon de eerste stappen zet naar een circulair bedrijfsmodel en de innovatieve strategieën die ze implementeren. De allergrootste impact heeft verduurzaming van de producten zelf, concludeerde men. Zo kan men een aantal sportartikelen, ook van andere merken, inleveren bij Decathlon. Belangrijke circulaire pijlers voor Decathlon zijn verhuren, tweedehands verkopen en repareren. Frank riep op tot meer ambitie vanuit de overheid.
- Ook Anne-Laure Lambert & Ashok Thomas (Patagonia) deelden waardevolle lessen en praktijkvoorbeelden uit hun jarenlange ervaring met circulaire initiatieven waarbij men vooral inzet op reparatie.
- Valerie Boiten (Ellen MacArthur Foundation) zette de uitdagingen en kansen in de circulaire textielindustrie uiteen naast het belang van samenwerking tussen consumenten en bedrijven.
- Bianca Streng modereerde telkens de discussie met de zaal. Conclusie: Wil men tot een ‘systeemverandering’ komen, dan gaat het om de verandering in businessmodellen, een terugkerend thema in deze sessie. Dit vraagt inspanning van alle partijen, overheden, consumenten en bedrijven, tegelijk.
Het laatste nieuws
What’s Up – Nieuwe cao MITT 2024-2025 definitief
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 2 december
Nieuwe cao MITT 2024-2025 definitief
Modint en de vakorganisaties CNV en De Unie zijn een nieuwe cao MITT 2024-2025 overeengekomen. De cao kent een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 augustus 2025. Sociale partners hebben de...
Newsletter Buying & Production nr. 9, 2024
New releases of Modint's EU GPSR guidelines, FAQ factsheets on Mould, Biocides and ACM - November 28th, 2024