Omzetten, prijzen en kosten stijgen: “the squeeze”…
13-06-2022 – De omzet van de groothandel en de handelsbemiddeling was in het eerste kwartaal van 2022 21,8 procent hoger dan een jaar eerder. Het aantal faillissementen in deze sector was iets lager dan in het vorige kwartaal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De omzet steeg het hardst in de groothandel in olie en steenkool. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2021 steeg de omzet ook in de groothandel in non-food (13,8 procent). De omzetzetgroei wordt deels veroorzaakt door de hogere prijzen. Voor de groothandel in kleding en schoenen is helaas nog geen cijfer bekend. De omzetten in de kledingindustrie, waar ook veel kledingbedrijven ingedeeld staan, stegen wel met 16% in het eerste kwartaal van 2022 en met 17% in de textielindustrie. Uiteraard ten opzichte van een slecht eerste kwartaal in 2021, alles is relatief.
Inflatie in textiel en kleding heel verschillend
Consumentengoederen en -diensten waren in mei 8,8 procent duurder voor consumenten dan een jaar eerder, meldt het CBS. In april was de inflatie 9,6 procent. De daling van de inflatie kwam vooral door de prijsontwikkeling van energie (elektriciteit, gas en stadsverwarming). Benzine en voedingsmiddelen hadden een verhogend effect op de inflatie. In textiel, kleding en schoenen zijn de prijsstijgingen voor de consument over het algemeen gematigder dan de totale inflatie. Kleding accessoires en vloerbedekking springen er uit, duurder, kinderkleding en woningtextiel zijn relatief goedkoper.
Consumentenprijzen; prijsindex heel 2021 en mei 2022 tov mei 2021 |
||
2021 |
2022 mei |
|
% |
% |
|
Alle bestedingen |
2,7 |
8,8 |
Herenkleding |
0,4 |
5,1 |
Dameskleding |
2,8 |
3,2 |
Baby en kinderkleding |
4,9 |
1,4 |
Kleding accessoires |
-3,2 |
12,4 |
Herenschoenen |
0,1 |
5,9 |
Damesschoenen |
-0,7 |
4,5 |
Kinderschoenen |
-0,5 |
3,8 |
Vaste vloerbedekking en tapijten |
3,1 |
14,5 |
Overige vloerbedekking |
3,9 |
7,8 |
Meubelstoffen en gordijnen |
-1 |
-1,4 |
Beddengoed |
-1,2 |
1 |
Tafel en toiletlinnen |
0,4 |
1,3 |
Bron: CBS |
Invoerprijzen en afzetprijzen
In onderstaande grafieken zie je hoe de invoerprijzen voor textiel en tapijt en voor kleding en de afzetprijzen naar elkaar toe kruipen. Deze cijfers zijn tot en met april, hoewel voor kleding het cijfer voor de afzetprijs voor april nog ontbreekt. Consumentenprijzen stijgen gemiddeld wel iets, de afzetprijzen voor bedrijven vlakken af, zo lijkt het. Intussen lopen invoerprijzen op (exclusief transport, let op). Ook andere kosten voor bedrijven lopen op, transport dus, maar ook de kosten van alle andere zaken waar consumenten ook mee te maken krijgen. En dan nog loonkosten in een krappe arbeidsmarkt… echt een “squeeze”.
Het laatste nieuws
Nieuwsbrief Tapijt december 2024
'Wij waren een van de eersten die online functies in de tapijtindustrie ontwikkelden' - 12 december 2024
Sectorgids circulair textiel gepubliceerd
Op woensdag 11 november is de Sectorgids circulair textiel van Rijksdienst van Ondernemend Nederland gepubliceerd. Deze gids bevat onder meer 115 Nederlandse textielorganisaties als showcase. Als Modint...
Maak van verduurzamen een succesvol businessmodel
Gisteren overhandigde voorzitter Sylvia Roelofs, samen met bestuurslid Marie-Jose Vermin (10DAYS), onze sectorboodschap aan minister Dirk Beljaarts. Dit was tijdens de OndernemersTop, waar zo’n 230...