Meer diensten, minder goederen, waar staan we richting het einde van het jaar?
Het valt het CBS al een aantal maanden achtereen op dat consumenten relatief meer diensten en minder goederen kopen. Hoe ziet dit beeld er over het hele jaar uit en vooral voor de Modint sectoren? Dat hebben wij uitgezocht!
Het valt het CBS al een aantal maanden achtereen op dat consumenten relatief meer diensten en minder goederen kopen. Zo zijn in oktober 0,3 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan een restaurant, evenementen of kapper, dan in oktober 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit. Aan voedings- en genotmiddelen hebben huishoudens 2,4 procent minder besteed, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, dan in oktober 2022. Ook kochten consumenten 0,5 procent minder duurzame goederen, vooral minder spullen voor de woning en auto’s. Verder hebben huishoudens in oktober 0,5 procent meer overige goederen, zoals energie en artikelen voor persoonlijke verzorging, gekocht.
In het onderstaande tabelletje vind je de gemiddelde stijgingen en dalingen van de consumptie over de afgelopen tien maanden.
Consumptieve bestedingen | Volume | Waarde |
Binnenlandse consumptie huishoudens | 0,8 | 11,1 |
Duurzame consumptiegoederen | -1,1 | 5 |
Kleding en textiel | -1,8 | 4,9 |
Schoenen en lederwaren | -0,3 | 3,8 |
Woninginrichting en woningdecoratie | -6,2 | 2,4 |
Consumptie diensten door huishoudens | 2,9 | 14,6 |
Wat direct opvalt is dat de consumptie in volume veel lager uitvalt dan in waarde door de beruchte inflatie in 2023. Alleen aan diensten werd inderdaad bijna 15 procent meer uitgegeven in volume gemeten. Kleding, textiel, schoenen en lederwaren lopen grofweg met de uitgaven aan duurzame consumptiegoederen mee. Woninginrichting loopt duidelijk achter. We gaan niet speculeren over de laatste 2 maanden van het jaar, iedereen die binnen bedrijven werkt weet hoe de vlag er in de eigen sector bijhangt…
Iets anders is een opmerking over goederen en diensten in kleding en textiel. Zijn die te koppelen via nieuwe businessmodellen? Tapijt wordt gelegd, gordijnen op maat gemaakt, feestjurken worden verhuurd, kostuums aangepast. Kleding wordt ingeruild en bedrijfskleding weer ingenomen. Wat is er meer te verzinnen?
Lees meer op de website van CBS.nl.
Het laatste nieuws

Trade Policy & Customs Update nr. 1, 2025
Latest news on trade tariff war USA, China, EU, Canada & Mexico

What’s Up – Handelsoorlog USA extra tarieven
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 13 maart

Martin Mulder opnieuw benoemd als bestuurslid Bpf MITT
Martin Mulder is opnieuw benoemd als bestuurslid van Bpf MITT. Gezien zijn rol en en de geplande aftreding van Jan Hasselman volgend jaar, vinden we het belangrijk dat Martin blijft om kennis te behouden....