Ga naar de inhoud

Grip op debiteurenbeheer

15-02-2022 – Nu de lockdowns achter de rug lijken en steunmaatregelen eindigen is het van groot belang om (oude) vorderingen niet verder op te laten lopen en nieuwe leveringen weer normaal betaald te krijgen. Cruciaal is om grip te hebben op je debiteurenstand. De lockdown heeft voor een groei in zombie-bedrijven gezorgd. Wie zegt dat jouw klant niet in (verdere) financiële problemen is gekomen? Goed debiteurenbeheer is daarbij van essentieel belang. Een aantal belangrijke stappen om te nemen in goed en adequaat debiteurenbeheer:

  • Organiseer het debiteurenbeheer;
  • Zorg dat je weet met wie je zakendoet;
  • Check voorafgaand aan de verzending of er negatieve signalen zijn;
  • Stuur snel een factuur na het uitleveren van de goederen;
  • Zorg dat je eigen administratie steeds up-to-date is;
  • Zorg dat je een duidelijk aanmaningsbeleid hebt en hanteer dat consequent;
  • Neem snel telefonisch contact op over vervallen facturen;
  • Wees voorbereid op betwiste vorderingen;
  • Wacht niet te lang met overgaan tot andere (incasso)maatregelen als betalingen uitblijven. Immers; in de sector leveren we allemaal tijdens het seizoen uit, facturen van alle leveranciers komen binnen een korte termijn van elkaar binnen. Diegene die het meest achter betaling aan zit, zal het snelst betaald worden.

 

Uitbesteden debiteurenbeheer

Wanneer je je debiteurenbeheer uitbesteedt, biedt dat een aantal voordelen. Zo kan het als erg lastig worden ervaren om achter je geld aan te gaan, terwijl je ook de goede klantrelatie in stand wilt houden en opnieuw wilt verkopen. Doordat je het uitbesteedt aan een externe partij, kun je wat meer afstand van nemen en je richten op commerciële activiteiten; je houdt daarmee tijd over. En bovendien, vreemde ogen dwingen wat meer.

Daarnaast heeft een externe debiteurenbeheerder meer expertise. Zijn of haar ervaring en deskundigheid helpen je uitstekend in het beheren, oplossen en voorkomen van problemen in je debiteurenbeheer. En vaak spreekt een externe debiteurenbeheerder meerdere talen, zodat je buitenlandse klanten in hun eigen taal worden benaderd.

MODINT Credit & Finance voert voor veel bedrijven het debiteurenbeheer. Wij ontzorgen onze klanten met onze specialistische en maatwerk dienstverlening. Wij communiceren zonder moeite in de moedertaal van jouw klant. Onze focus ligt bij uitzonderlijke klantenservice en telefonisch contact. Zo zorgen wij voor vroegtijdige opsporing van disputen en problemen en daarmee maximale beperking van verdere incassomaatregelen en gerechtelijke procedures. Neem contact op met MODINT Credit & Finance om de mogelijkheden eens te bespreken met elkaar. info@modintcredit.com

 

Telefonisch debiteurenbeheer Duitsland

Duitsland is by far onze grootste handelspartner. Daarom is het belangrijk goed de taal te spreken. In sales wordt vaak gebruik gemaakt van agenten of Duitse vertegenwoordigers, maar wordt het debiteurenbeheer vaak door de Nederlandse collega’s uitgevoerd. Hierbij speelt de taal een belangrijke rol, maar ook adequaat debiteurenbeheer voeren naar Duits handelsgebruik is belangrijk om ‘Erfolgreich’ te zijn over de Duitse grens. MODINT Credit & Finance biedt daarom vanuit haar Duitse vestiging een web-training voor (in-house) telefonisch debiteurenbeheer of incasso in Duitsland.

Voor meer informatie, neem contact op met MODINT Credit & Finance of bel +31 88 5054700.

Het laatste nieuws

What’s Up – Nieuwe cao MITT 2024-2025 definitief

Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 2 december

Nieuwe cao MITT 2024-2025 definitief

Modint en de vakorganisaties CNV en De Unie zijn een nieuwe cao MITT 2024-2025 overeengekomen. De cao kent een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 augustus 2025. Sociale partners hebben de...

Newsletter Buying & Production nr. 9, 2024

New releases of Modint's EU GPSR guidelines, FAQ factsheets on Mould, Biocides and ACM - November 28th, 2024