Gateway-O: social commerce-oplossing voor directe verkoop aan Chinese klanten
29-01-2019 China is verreweg de snelst groeiende en grootste e-commercemarkt ter wereld. De snelle technologische ontwikkeling, een grote en groeiende digitale consumentengroep en verbijsterende aandeel van sociale media heeft gezorgd voor een enorme groei van zowel lokale als buitenlandse merken. Volgens het laatste gezamenlijke rapport van McKinsey en de Business of Fashion, “zal Groot-China in 2019 de VS voorbijstreven als de grootste modemarkt ter wereld.”
Echter, vanwege de Chinese firewall, die bijvoorbeeld Google, Facebook en Instagram blokkeert, ziet het digitaal ecosysteem van China er heel anders uit dan in het Westen. China heeft zijn eigen internetreuzen, die de markt regeren en WeChat is daar één van. Met meer dan een miljard actieve dagelijkse gebruikers is WeChat één van de grootste online spelers van China.
“WeChat is het platform voor de luxe-industrie“, zei Farfetch oprichter en CEO José Nevesin onlangs in een gesprek met Vanessa Friedman, Times’ Fashion Director. “Wat Instagram in het Westen is, is wat WeChat in China is en [WeChat] is krachtiger.”
Gelanceerd in 2011, begon WeChat als de ‘Chinese Whatsapp’ en is uitgegroeid tot een superapp die berichten, voice, social media, mobiele betalingen en social commerce combineert.
“En deze super-app is het beste platform voor westerse merken om China te betreden“, zegt Taco Ubbink, CEO van Gateway O. “Met het gebruik van WeChat hebben we de eerste full-service social commerce oplossing voor mode- en designbedrijven ontwikkeld, die hun merk willen promoten en hun producten in China willen verkopen. Onze full-service oplossing kan door elke sector worden gebruikt, maar wij geloven dat met name de Europese mode- en designindustrie een concurrentievoordeel heeft op de Chinese markt.”
Omdat het digitaal ecosysteem en social media van China vrijwel parallel lopen met dat van de rest van de wereld, is lokale kennis over de digitale handel en het medialandschap in China essentieel voor succes. Gateway O heeft deze lokale kennis en biedt een full-service oplossing waarmee Westerse mode- en designmerken zich kunnen richten op waar ze goed in zijn: het maken van prachtige producten.
Dus, hoe werkt het?
Ten eerste zullen de toegewijde shopmanagers van Gateway O de winkel opzetten, alle productbeschrijvingen in het Chinees vertalen, alle productinformatie en afbeeldingen uploaden en zorgen zij ervoor dat de winkel soepel draait, de hele dag door, elke dag.
Ten tweede ontwikkelen ze de prijsstrategie voor China en de ontwerpafdeling zorgt ervoor dat de winkel aantrekkelijk is voor Chinese klanten en zich onderscheidt van de rest.
Ten derde ontwikkelt en beheert het lokale marketingteam van Gateway O alle campagnes voor social media en influencers, waardoor het verkeer en de conversieratio toenemen.
Ten slotte verzorgen ze alle logistieke, fulfilment- en douaneafhandeling en bieden ze 24 uur per dag Chinese klantenservice om contact te houden met de lokale markt.
“De integraliteit van de aanpak van Gateway O maakt het uniek“, vult Willem-Jan Drost aan, managing director van Greenway Logistics. “Niet alleen de marketingkant wordt geregeld, maar ook de operatie zelf. Onze supply chain oplossing maakt dat er wordt gezorgd voor de verkrijgbaarheid en schaalbaarheid van het assortiment.”
“Wij zijn de eerste die deze one-stop-shop-oplossing voor Europese merken aanbieden“, vervolgt Taco Ubbink. “De Chinese markt is erg complex voor nieuwe toetreders en door gebruik te maken van onze expertise krijgen Europese merken een voorsprong vanaf het begin. Maar misschien is de belangrijkste reden waarom bedrijven geïnteresseerd zijn in onze oplossing, dat we samenwerken met de merken en niet als een derde partij optreden. Op deze manier hebben ze volledige controle over hun merk. Daarnaast bieden we niet alleen een oplossing voor grote ondernemingen, maar we zijn ook een gateway voor MKB-bedrijven.”
Bekende westerse merken, zoals Alexander McQueen, Ralph Lauren en Furla hebben zich al bij WeChat aangesloten, maar ook kleinere merken zoals Vilebrequin, Chiara Ferragni en Tumi verkopen op WeChat aan Chinese consumenten.
Gateway O heeft nu officieel zijn service in Nederland, Denemarken en Zweden gelanceerd en is volledig klaar om Europa te verbinden met digitaal China.
Meer informatie:
Het laatste nieuws
What’s Up – Nieuwe cao MITT 2024-2025 definitief
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 2 december
Nieuwe cao MITT 2024-2025 definitief
Modint en de vakorganisaties CNV en De Unie zijn een nieuwe cao MITT 2024-2025 overeengekomen. De cao kent een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 augustus 2025. Sociale partners hebben de...
Newsletter Buying & Production nr. 9, 2024
New releases of Modint's EU GPSR guidelines, FAQ factsheets on Mould, Biocides and ACM - November 28th, 2024