Ga naar de inhoud

Duurzaam kleren kopen: hoe verleiden we de consument?

15-03-2022 – Consumenten kunnen een grote rol spelen in verduurzaming van de kledingindustrie. Aan de hand van vier typen consumenten laat Hogeschool Rotterdam zien hoe we de consument het beste kunnen prikkelen om milieuvriendelijke kleding te kopen. 

Sinds 2018 onderzoekt de Hogeschool Rotterdam samen met studenten het consumentengedrag in de kledingindustrie. Afgelopen voorjaar heeft ze ruim 3.400 in Nederland wonende consumenten bevraagd op het kopen, gebruiken en wegdoen van kleding.

De kledingwinkels hebben een belangrijke taak te vervullen in het toegankelijk maken van een betaalbare en duurzame kledinglijn, is de conclusie van de onderzoekers. Ze zouden zich meer bewust moeten zijn van de verschillende typen consumenten en daar hun winkelinrichting, webshops en marketing op moeten richten. Dit kan door meer informatie in de winkel over herkomst en gebruik van kleding, het promoten van specifieke kledinglijnen, merken of labels, maar vooral ook door het aanbod betaalbare alternatieven te vergroten en niet-duurzame kleding minder aan te bieden.

Lees meer over het onderzoek  (opent in nieuw tabblad)

Het laatste nieuws

Corporate Responsibility Update nr. 3, 2025

Stronger Together: How the T2T Alliance is Shaping the Future of Textile Recycling - March 24th, 2025

What’s Up – Menstruatieondergoed: ook bij Hema (quote van Roos Smulders Modint)

Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 24 maart

Oproep: laat productveiligheid en duurzaamheid hand in hand gaan

Op woensdag 19 maart publiceerde de NOS een artikel over toezichthouders in Nederland, die de controle over de steeds toenemende stroom van pakketjes van Temu en Shein niet meer aankunnen. Het artikel...