Ga naar de inhoud

Duurzaam kleren kopen: hoe verleiden we de consument?

15-03-2022 – Consumenten kunnen een grote rol spelen in verduurzaming van de kledingindustrie. Aan de hand van vier typen consumenten laat Hogeschool Rotterdam zien hoe we de consument het beste kunnen prikkelen om milieuvriendelijke kleding te kopen. 

Sinds 2018 onderzoekt de Hogeschool Rotterdam samen met studenten het consumentengedrag in de kledingindustrie. Afgelopen voorjaar heeft ze ruim 3.400 in Nederland wonende consumenten bevraagd op het kopen, gebruiken en wegdoen van kleding.

De kledingwinkels hebben een belangrijke taak te vervullen in het toegankelijk maken van een betaalbare en duurzame kledinglijn, is de conclusie van de onderzoekers. Ze zouden zich meer bewust moeten zijn van de verschillende typen consumenten en daar hun winkelinrichting, webshops en marketing op moeten richten. Dit kan door meer informatie in de winkel over herkomst en gebruik van kleding, het promoten van specifieke kledinglijnen, merken of labels, maar vooral ook door het aanbod betaalbare alternatieven te vergroten en niet-duurzame kleding minder aan te bieden.

Lees meer over het onderzoek 

Het laatste nieuws

Nieuwsbrief Tapijt december 2024

'Wij waren een van de eersten die online functies in de tapijtindustrie ontwikkelden' - 12 december 2024

Sectorgids circulair textiel gepubliceerd

Op woensdag 11 november is de Sectorgids circulair textiel van Rijksdienst van Ondernemend Nederland gepubliceerd. Deze gids bevat onder meer 115 Nederlandse textielorganisaties als showcase. Als Modint...

Maak van verduurzamen een succesvol businessmodel

Gisteren overhandigde voorzitter Sylvia Roelofs, samen met bestuurslid Marie-Jose Vermin (10DAYS), onze sectorboodschap aan minister Dirk Beljaarts. Dit was tijdens de OndernemersTop, waar zo’n 230...