Ga naar de inhoud

De textielsector in transitie

Wat speelt er in de mode- en textielsector richting 2026? Afgelopen oktober brachten wij ons eerste trendrapport uit, waarin ruim 120 bedrijven hun visie geven op risico’s, kansen en strategische prioriteiten. 

Gezamenlijke marktwaarde textiel 

Allereerst de huidige stand van zaken, gebaseerd op CBS-data. De gezamenlijke marktwaarde van textiel wordt geschat op ca. € 24 miljard, overeenkomstig met zo’n 2,4% van het Nederlandse inkomen. De marktwaarde van textiel, tapijt en bedrijfskleding is naar schatting:

  • Bedrijfskleding en veiligheidsmiddelen: 5%
  • Tapijt, technisch textiel en overig: 37%
  • Detailhandel: 58%

Werkzaamheid in de textielsector

De afgelopen drie jaar is het aantal medewerkers in de sector gestegen. Er waren in 2023 bijna 154 duizend mensen actief in de sector. In deze grafiek komt terug in welke niche binnen de sector de medewerkers werkzaam zijn.

  • Winkels in schoenen en lederwaren: 11%
  • Groothandel in kleding/schoenen: 20%
  • Winkels in kleding: 55%
  • Textielindustrie: 9%
  • Winkels in tapijt en gordijnen: 3%
  • Leer- en schoenenindustrie: 2%

Vertrouwen in eigen bedrijf 

Om verder te kijken dan CBS-cijfers, hebben we een vragenlijst uitgezet onder 127 respondenten en diverse interviews met experts afgenomen. Eén van de vragen ging over vertrouwen in het bedrijf waar men werkzaam is. Ondanks dat de sector onder druk staat (denk aan verminderde consumentenbestedingen, stijgende kosten, etc.) geeft ruim 75% aan veel of voldoende vertrouwen te hebben dat het bedrijf waar ze werken voorlopig zal blijven bestaan.

Risico’s voor groei van de sector

In deze tabel worden de grootste risico’s voor groei van de sector uitgelicht, die respondenten hebben benoemd. Het thema dat het meest werd genoemd is geopolitieke instabiliteit, gevolgd door wet- en regelgeving en daarna consumentenvertrouwen en bestedingsbereidheid. Inflatie, verstoringen in de toeleveringsketen en economische volatiliteit, worden alle drie 34 keer genoemd.

Meest relevante thema’s: kansen voor de sector 

En waar liggen de kansen? Innovatie middels technologie en duurzaamheid staat op 1. Daarna volgt opschaling textiel-tot-textielrecycling technologie en het integreren van duurzaamheidsdoestellingen in de bedrijfsstrategie. Digitalisering en automatisering van de keten, o.a. door de inzet van AI, volgt als vierde. Met grote afstand volgt daarna een stabiel overheidsbeleid (met een nieuw kabinet).

Belemmeringen doorbraak van circulaire businessmodellen

Circulariteit blijft voorlopig een van de belangrijkste thema’s voor de sector. Enerzijds omdat de overheid streeft naar een volledig circulaire economie in 2050, anderzijds omdat zij kansen biedt voor bedrijven. In de vragenlijst werd gevraagd wat vakprofessionals als de belangrijkste oorzaken zien, die de doorbraak van duurzame en circulaire businessmodellen in de weg staan. In deze grafiek worden de genoemde oorzaken uitgelicht.

De data uit het Modint Trendrapport laten zien dat de modebranche voor complexe keuzes staat. Terwijl ondernemers opvallend positief blijven over hun eigen bedrijfsvoering, is de druk op marge, personeel en duurzaamheid voelbaar. Zeker op het vlak van circulair ondernemen liggen er grote uitdagingen. De ambities zijn hoog, maar de praktijk weerbarstig. Zo blijkt post-consumer textielrecycling nog verre van eenvoudig. De huidige sorteertechnologie schiet tekort om eenduidige materiaalstromen te creëren voor hoogwaardige recycling, en beleidsmatig heerst er onzekerheid: geldt gerecycled textiel straks als grondstof of als afval? Die status bepaalt direct de kostprijs. Ook is er nog te weinig vraag naar gerecyclede vezels, door prijsverschil én kwaliteitsissues, wat het verdienmodel onder druk zet. Toch liggen er juist hier kansen.

Nederland beschikt over sterke kennisinstellingen en innovatieve spelers, actief in projecten als TEXPOWER en S3ORTED. Door hierin gericht te investeren kan Nederland internationaal vooroplopen in vezel-tot-vezel recycling. De cijfers in dit rapport laten zien waar het schuurt, maar ook waar de potentie ligt. Voor merken en retailers is het zaak om nú te anticiperen: op regelgeving, op ketenveranderingen en op de consument van morgen. Want wie straks circulair wil leveren, zal vandaag al moeten schakelen.

Beeld: Modint trendrapport
Tekst: Textilia, Lisa Lubberts.

Het laatste nieuws