Ga naar de inhoud

Container problemen voorlopig nog niet opgelost

17-05-2021 – De prijs voor zeevracht is afgelopen maanden voortdurend gestegen en heeft inmiddels een ongekend hoogtepunt bereikt. De zeevrachttarieven liggen vele malen (soms wel 7 tot 10x ) hoger dan vorig jaar. Uit de Modint Logistiek zeevrachtmonitor blijkt dat de prijzen exorbitant hoog zijn en dat voorlopig ook wel zullen blijven. Hoe krijgen we leveringen op de plaats van bestemming?

Modint Logistiek werkt aan meerdere initiatieven om de kosten voor zeevracht verder te laten dalen, maar kijkt ook naar andere alternatieven zoals vervoer per spoor. Nadeel van dit alternatief is dat deze vorm van transport ook prijzig is en inmiddels ook al behoorlijk bezet. Een andere oplossing zou het bufferen of splitsen van orders kunnen zijn. Het deel dat op tijd moet zijn meteen vervoeren en wat later kan op een ander moment verzenden. Zo wordt er ruimte gecreëerd om te wachten op betere tijden en prijzen.

Vrachten combineren 

Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van Modint Consol Box. In samenwerking met Ewals Cargo Cargo (ECC) is voor de zee- en luchtvracht gewerkt aan de Modint Consol Box met als doel de goederenstromen vanuit Azië en vooral China te optimaliseren. Dit gebeurt onder andere door het aantal vervoersbewegingen te verminderen met behulp van het combineren van deelladingen (LCL) van Modint leden tot volle containerladingen (FCL). Ladingen vanuit Hong Kong, Shanghai, Nanjing, Ningbo, Hangzhou, Shenzhen en Yantian worden al met succes georganiseerd. Dit is niet alleen vanuit het oogpunt van de extreem hoge prijzen een voordeel, maar ook nog eens duurzamer. In een normale zeecontainer kan normaal gesproken zo’n 28 kubieke meter aan goederen. Dus je zou verwachten dat het omslagpunt FCL versus LCL daar in de buurt zit. Vanwege allerlei verstorende commerciële zaken is dit omslagpunt echter veel lager komen te liggen. Dit leidt nu tot de situatie dat het vaak al ‘loont’ om vanaf 15 kubieke meter een eigen ‘volle’ container te boeken. Er varen er dus grote hoeveelheden halfvolle containers vanuit Azië naar Nederland. Dit is natuurlijk enorme verspilling, zowel vanuit kosten als vanuit duurzaamheid geredeneerd.

Met de Modint Consol Box zijn wekelijkse afvaarten gegarandeerd en stabiele transitietijden naar Nederland gewaarborgd. De kosten worden eenvoudig weergegeven door het zogeheten “Port-to-door” tarief. Alle kosten vanaf de haven van herkomst tot aflevering aan de deur zijn meegenomen in een tarief per kubieke meter.

De voordelen:

  • Scherpe tarieven, port-to-door
  • Gegarandeerde afvaart, wekelijks vertrek
  • Korte lead-times
  • Goede service, persoonlijke aandacht
  • Kwaliteit
  • Geen bijzondere (soms vage) constructies met lokale afhandelaars en co-loaders
  • Afhandelaar in Nederland is constant

 

Meer weten over de MODINT Consol Box, of interesse in een analyse van de eigen goederenstroom?

Neem dan vrijblijvend contact op met MODINT Logistiek.

Het laatste nieuws

Nieuwsbrief Tapijt december 2024

'Wij waren een van de eersten die online functies in de tapijtindustrie ontwikkelden' - 12 december 2024

Sectorgids circulair textiel gepubliceerd

Op woensdag 11 november is de Sectorgids circulair textiel van Rijksdienst van Ondernemend Nederland gepubliceerd. Deze gids bevat onder meer 115 Nederlandse textielorganisaties als showcase. Als Modint...

Maak van verduurzamen een succesvol businessmodel

Gisteren overhandigde voorzitter Sylvia Roelofs, samen met bestuurslid Marie-Jose Vermin (10DAYS), onze sectorboodschap aan minister Dirk Beljaarts. Dit was tijdens de OndernemersTop, waar zo’n 230...