Textiel en twee kanten van de medaille
14-02-2023 – Een medaille heeft 2 kanten. Zo is het ook met textiel. Aan de ene kant hebben we het steeds – en terecht – over recyclen. We staan nog maar aan het begin van de mega-inspanningen die de sector moet leveren om aan de verplichtingen voor inzameling te voldoen. Zo werken we mee aan het winnen van nieuwe herbruikbare grondstof.
De andere kant van de medaille is eigenlijk veel wezenlijker. Waarom wordt er nog steeds zoveel textiel geproduceerd dat zijn weg niet vindt naar de klant maar naar de afvalhoop? Waarom verandert de mindset van de consument niet om meer duurzaam en kwaliteit te kopen? En wat doen wij daar aan? Consumptie en productie zijn communicerende vaten! Waarom werken we niet veel meer met andere sectoren om te leren van steeds nieuwe en betere verdienmodellen? Waar bijvoorbeeld productie as a service zich steeds meer ontwikkelt? Met nog slimmer gebruik van klantendata. Daar zijn natuurlijk al mooie voorbeelden van bij bestaande bedrijven.
Gelukkig maken ook nieuwe bedrijven die bezig zijn met slim produceren op basis van data hun opmars. Afgelopen week werd ik verrast met een bericht van een van onze leden. ByBorre is erin geslaagd om 16,9 miljoen euro aan investeringen op te halen. Een van de investeerders is Invest-NL. Nou ken ik toevallig de directeur van dit fonds en weet dat met hun financieringen vooral wordt gekeken naar verwachte impact. Draagt het bedrijf bij aan de transitie naar een meer duurzame samenleving? Borre Akkersdijk zegt daar zelf van dat hij bijdraagt aan ‘textiel on demand’ & ‘textiel as a service’. Hij wil daarmee onnodige productie van textiel voorkomen.
Borre, vanaf deze plek van harte gefeliciteerd en een mooi voorbeeld van innovatie in onze sector!
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs

Kies voor het Verbond: niet omdat het moet, maar omdat het hoort
De Europese richtlijnen CSRD (rapportageverplichting) en CSDDD (zorgplicht in de keten) zijn voorlopig gepauzeerd. Deels begrijpelijk, gezien de administratieve druk die op bedrijven afkomt. Maar we moeten ons niet laten misleiden: de druk is niet weg – en de verantwoordelijkheden al helemaal niet.

Richt je pijl op de juiste speler!
Het is lente en over het algemeen zien we alles wat zonniger in. Gelukkig maar want vorige week ben ik knap chagrijnig geweest over de acties van Extinction Rebellion. De klimaatactivisten menen met boterzuur in een Zara aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van fast fashion. Deze vorm van protest...

Weerbaar en trots
We zijn dit jaar begonnen in een onzekere tijd. Ik denk na over een meeting die ik vorige maand had bij VNO-NCW. Het bedrijfsleven was uitgenodigd aan tafel met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding.