Roze Olifant
18-6-2024 – We zijn het er allemaal over eens. Fast fashion is de roze olifant in de textielkamer van dit moment. De hoeveelheid en snelheid waarmee merken als Shein of Temu de Europese consument overspoelen, is ongekend. Shein is 6 jaar geleden gestart en is nu al in omzet 20 keer groter dan H&M. De omzet doelstelling van dit bedrijf voor 2025 is 50 miljard!
Ieder bedrijf dat textiel verkoopt in Europa werkt hard aan de wettelijke duurzaamheidsdoelstellingen. Ze moeten ook wel onder druk van wet- en regelgeving en toezichthouder. Maar deze partijen zorgen – zonder sancties – via e-commerce voor een tsunami aan afval waar we niks mee kunnen. Uiteraard is het aan de klant om verstandig te zijn en minder of geen fast fashion te kopen. Maar maak het de kinderen maar eens wijs die sterk worden beïnvloed door sociale media. Het kopen van fast fashion is niet alleen verslavend entertainment, maar ook fijn voor de portemonnee.
Wat te doen? Natuurlijk moeten we de consument meer voorlichting geven over producten, zodat die een goede afweging kan maken voor aankopen op basis van goede informatie. Maar ik denk dat het tijd is voor meer drastische maatregelen die ook in de portemonnee worden gevoeld. Waarom geen btw-verlaging voor duurzaam textiel? Op die manier geven we ook een prijsprikkel. En waarom geen importheffing op fast fashion? Zo betalen fabrikanten en importeurs een compensatie voor de negatieve en schadelijke effecten op mens en milieu. We zien dit nu ook al gebeuren bij elektrische auto’s uit China.
Goede voorlichting van de consument blijft belangrijk, maar de roze olifant bestrijden we pas goed met de portemonnee!
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs

Kies voor het Verbond: niet omdat het moet, maar omdat het hoort
De Europese richtlijnen CSRD (rapportageverplichting) en CSDDD (zorgplicht in de keten) zijn voorlopig gepauzeerd. Deels begrijpelijk, gezien de administratieve druk die op bedrijven afkomt. Maar we moeten ons niet laten misleiden: de druk is niet weg – en de verantwoordelijkheden al helemaal niet.

Richt je pijl op de juiste speler!
Het is lente en over het algemeen zien we alles wat zonniger in. Gelukkig maar want vorige week ben ik knap chagrijnig geweest over de acties van Extinction Rebellion. De klimaatactivisten menen met boterzuur in een Zara aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van fast fashion. Deze vorm van protest...

Weerbaar en trots
We zijn dit jaar begonnen in een onzekere tijd. Ik denk na over een meeting die ik vorige maand had bij VNO-NCW. Het bedrijfsleven was uitgenodigd aan tafel met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding.