Ga naar de inhoud

Roze Olifant

18-6-2024 – We zijn het er allemaal over eens. Fast fashion is de roze olifant in de textielkamer van dit moment. De hoeveelheid en snelheid waarmee merken als Shein of Temu de Europese consument overspoelen, is ongekend. Shein is 6 jaar geleden gestart en is nu al in omzet 20 keer groter dan H&M. De omzet doelstelling van dit bedrijf voor 2025 is 50 miljard!

Ieder bedrijf dat textiel verkoopt in Europa werkt hard aan de wettelijke duurzaamheidsdoelstellingen. Ze moeten ook wel onder druk van wet- en regelgeving en toezichthouder. Maar deze partijen zorgen – zonder sancties – via e-commerce voor een tsunami aan afval waar we niks mee kunnen. Uiteraard is het aan de klant om verstandig te zijn en minder of geen fast fashion te kopen. Maar maak het de kinderen maar eens wijs die sterk worden beïnvloed door sociale media. Het kopen van fast fashion is niet alleen verslavend entertainment, maar ook fijn voor de portemonnee.

Wat te doen? Natuurlijk moeten we de consument meer voorlichting geven over producten, zodat die een goede afweging kan maken voor aankopen op basis van goede informatie. Maar ik denk dat het tijd is voor meer drastische maatregelen die ook in de portemonnee worden gevoeld. Waarom geen btw-verlaging voor duurzaam textiel? Op die manier geven we ook een prijsprikkel. En waarom geen importheffing op fast fashion? Zo betalen fabrikanten en importeurs een compensatie voor de negatieve en schadelijke effecten op mens en milieu. We zien dit nu ook al gebeuren bij elektrische auto’s uit China.

Goede voorlichting van de consument blijft belangrijk, maar de roze olifant bestrijden we pas goed met de portemonnee!
 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Lees meer blogs

Modint kiest koers

Sylvia Roelofs

Onlangs sprak ik Kim Putters, voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER). Hij bepleit een aanpak waarin bedrijven zowel economische doelen als maatschappelijk impact serieus nemen. De SER zet vol in op Internationaal Maatschappelijk Ondernemen (IMVO) en convenanten om samenwerking in sectoren te...

Zeilen bijzetten

Sylvia Roelofs

We leven in een tijd waarin economische haalbaarheid een terugkerend onderwerp is. De ambities in onze sector zijn groot – en terecht – maar de realiteit dringt zich op: kunnen we het allemaal nog wel betalen?

Niet in principes, maar in uitvoering zit de kracht

Sylvia Roelofs

Vorige week zat ik op een seminar met als titel ‘De Menselijke Revolutie’. Dat klinkt misschien als een yogaretreat voor drukke professionals, maar niets was minder waar. Het was een middag vol inhoud, reflectie en scherpe inzichten. Een van de sprekers was Paul Polman. Voormalig CEO van Unilever,...