Ga naar de inhoud

Nieuwe generatie en oude industrie

Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.

Marina liet me een project zien dat me raakte: een smart rompertje voor pasgeborenen met een gele huidskleur – een teken van lichte geelzucht. Normaal gesproken worden deze baby’s onder speciale lampen gelegd in het ziekenhuis. Moeders en vaders kijken toe vanachter het glas, soms dagenlang, terwijl hun kindje in het blauwe licht ligt. Maar met dit rompertje kan de baby gewoon bij moeder blijven, terwijl de technologie in de stof hetzelfde genezingsproces ondersteunt. Een klein stukje textiel, maar een groot verschil in menselijkheid.

Een paar dagen later bevond ik me in een totaal andere omgeving in Heeze. Daar bezocht ik Marc Evers, directeur en eigenaar van EE Labels en EE Exclusives. Een familiebedrijf dat al sinds 1900 bestaat. Naast duurzame labels voor merken over de hele wereld maakt EE ook jacquard geweven textiel van uitzonderlijke kwaliteit, dat zijn weg vindt naar modehuizen als Viktor & Rolf en zelfs Paleis Huis ten Bosch. In de ateliers van EE voel je de ziel van generaties vakmanschap.

Wat me trof in deze twee bezoeken was de parallel tussen oud en nieuw. Marina’s wereld is digitaal, experimenteel en onderzoekend. Die van Marc is geworteld, ambachtelijk en doordrenkt van familietraditie met een nieuwe generatie aan boord. Ze delen iets wezenlijks: verbeeldingskracht, vakkennis en maatschappelijke betrokkenheid. Ze laten zien dat innovatie niet alleen voortkomt uit disruptie, maar ook uit verbinding en goed ondernemerschap. De toekomst van onze sector ligt niet in het één of het ander – niet in het oude of het nieuwe – maar in de samensmelting van beide.

Het is precies deze verbinding waar we bij Modint voor staan. We zien dat jonge ontwerpers en startups vaak barsten van ideeën, maar zoeken naar productiemogelijkheden, kennis en netwerken. Tegelijkertijd zijn er talloze gevestigde bedrijven – vaak familiebedrijven met decennialange ervaring – die juist openstaan voor vernieuwing, maar niet altijd weten waar ze de nieuwe generatie kunnen vinden.

Volgende week gaan we meer genieten van nieuwe talenten en bedrijven bij de uitreiking van de Modint Innovator en New Talent Award. Bij uitstek een gelegenheid voor onze leden om elkaar te ontmoeten en kennis te maken met nieuw talent!

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Lees meer blogs

Interloop Europe: “Hoe weet de consument nu welke sok wel of niet composteert?”

Melodie Zöllner

Je koopt een kledingstuk van biomassa. Een trui van biologisch katoen of een hippe tas van mangoleer. Lekker bezig, denk je. Dat verdwijnt straks vanzelf in de groenbak. Of toch niet? We spraken Pascal Betten, directeur van Interloop Europe, het bedrijf achter ’s werelds eerste 100% biologisch...

Textiel is een topsector

Sylvia Roelofs

We hebben Prinsjesdag achter de rug. Naast het mooie en ceremoniële deel heeft het Kabinet een ‘beleidsarme’ begroting gepresenteerd. Voor onze industrie is dat geen goed nieuws. Wij hebben juist beleid van de overheid nodig.

LABFRESH: “De grootste impact maken we door minder te wassen”

Melodie Zöllner

(English version below) Kleding met anti-vlek- en anti-geurtechnologie wint snel aan populariteit in de kledingindustrie. Het belooft gemak en een langere levensduur. Maar die opmars zorgt ook voor discussie: hoe verantwoord is deze technologie echt? Berichten over schadelijke chemicaliën en PFAS in...