Mooi en duurzaam textiel heeft een prijs!
14-03-2023 – In mijn werk als commissaris heb ik veel strategiesessies van bedrijven meegemaakt. Mede door Corona, de haperingen in de toeleveringsketen en ethische kwesties hebben veel bedrijven hun partner strategie onder de loep genomen. Nu lijkt het of dat door de oorlog in Oekraïne in een enorme versnelling is gekomen. Discussies zoals die rond Heineken en diens vertrek uit Rusland, dragen daaraan bij.
Ook de besluiten rond ASML en de levering van chips aan China hebben een weerslag op de publieke meningsvorming en het bedrijfsleven. Bedrijven komen steeds meer onder een vergrootglas te liggen. Ik zie dat heel snel gaan. Zo moeten onze bedrijven die textiel halen uit China en met Chinese partners werken, steeds meer uitleggen wat ze doen en waarom. Op zichzelf is het wel begrijpelijk maar het zet bedrijven wel fors onder druk. Natuurlijk willen we in ons bedrijfsbeleid duurzaam en ethisch handelen. Maar het kost tijd om partners te vinden die voldoen aan de vele eisen die aan bedrijven worden opgelegd. Ook de grondstoffen en vaardigheden moeten elders beschikbaar zijn. En wat te denken van de prijs die de consument bereid is daarvoor te betalen in deze dure tijd? Dat is nog wel even een dingetje. Alles wordt fors veel duurder en dan komt zo’n transitie naar nieuwe partners er nog bij. Ik en met mij veel ondernemers wordt het wel zat dat vaak de kop van jut eenzijdig bij bedrijven wordt gelegd. Veel kosten maken en niet bereid zijn daar een prijs voor te betalen: dat kan niet, zo simpel is dat.
Misschien is het voor de consument ook wel wennen en heeft verandering wat meer push nodig á la de campagne “kip, het meest veelzijdige stukje vlees”. Hoe meer ik er over nadenk: het is hoog tijd voor een goede textielcampagne die consumenten bewust maakt van keuzes, verantwoordelijkheden en prijzen. Mooi en duurzaam textiel heeft een prijs! Laten we het daar eens met elkaar over hebben, óók in Europees verband.
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs

Kies voor het Verbond: niet omdat het moet, maar omdat het hoort
De Europese richtlijnen CSRD (rapportageverplichting) en CSDDD (zorgplicht in de keten) zijn voorlopig gepauzeerd. Deels begrijpelijk, gezien de administratieve druk die op bedrijven afkomt. Maar we moeten ons niet laten misleiden: de druk is niet weg – en de verantwoordelijkheden al helemaal niet.

Richt je pijl op de juiste speler!
Het is lente en over het algemeen zien we alles wat zonniger in. Gelukkig maar want vorige week ben ik knap chagrijnig geweest over de acties van Extinction Rebellion. De klimaatactivisten menen met boterzuur in een Zara aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van fast fashion. Deze vorm van protest...

Weerbaar en trots
We zijn dit jaar begonnen in een onzekere tijd. Ik denk na over een meeting die ik vorige maand had bij VNO-NCW. Het bedrijfsleven was uitgenodigd aan tafel met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding.