Innovatie door reparatie
Hoe anders nu: mijn dochter kan nog net een knoop aannaaien en een kapotte naad wordt met een rijgsteek gemaakt. Het zit er gewoon niet in. Veel te veel en te goedkoop spul en het is nog leuk ook. Zelfs de gordijnen kopen ze kant en klaar van Ikea en Casa. Is het kapot, dan wordt het niet gemaakt maar gewoonweg nieuw gekocht.
Gaat dit anders worden met het ‘recht op reparatie’? Dit is wetgeving die in de Verenigde Staten al in 4 staten is ingevoerd. Ook het Europees Parlement heeft inmiddels een richtlijn aangenomen die binnen 2 jaar in Nederland moet zijn omgezet in wetgeving. Buiten de regels om zijn er al een aantal bedrijven die repareren. Patagonia traint mensen om kleine reparaties in winkels te doen en de lastigere klussen gebeuren in reparatiewerkplaatsen. Rimona is een luxe koffermerk dat een netwerk van reparatiewerkplaatsen heeft.
Dit is de trend naar productie van goederen waar je behoorlijk veel meer voor betaalt, maar dan heb je het ook voor het leven. Zal die trend doorzetten en standhouden? Ook hier moet de consument bereid zijn de extra investering in duurzaamheid op zich te nemen. Maar niet alleen dat: het vergt ook een andere mindset! Hechten mensen zich nog levenslang aan spullen? Waarderen ze goed en mooi gemaakt?
Hoe maak je repareerbare producten gewild? Wat kost het? Kunnen onze leden die kosten dragen? Of toch ook werkplaatsen delen? Toch maar kijken wat en hoe de koplopers het doen. Terug naar de basis? Misschien wel maar dan in een andere vorm. Ook dat is innovatie!
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs

Modint kiest koers
Sylvia Roelofs
Onlangs sprak ik Kim Putters, voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER). Hij bepleit een aanpak waarin bedrijven zowel economische doelen als maatschappelijk impact serieus nemen. De SER zet vol in op Internationaal Maatschappelijk Ondernemen (IMVO) en convenanten om samenwerking in sectoren te...

Zeilen bijzetten
Sylvia Roelofs
We leven in een tijd waarin economische haalbaarheid een terugkerend onderwerp is. De ambities in onze sector zijn groot – en terecht – maar de realiteit dringt zich op: kunnen we het allemaal nog wel betalen?

Niet in principes, maar in uitvoering zit de kracht
Sylvia Roelofs
Vorige week zat ik op een seminar met als titel ‘De Menselijke Revolutie’. Dat klinkt misschien als een yogaretreat voor drukke professionals, maar niets was minder waar. Het was een middag vol inhoud, reflectie en scherpe inzichten. Een van de sprekers was Paul Polman. Voormalig CEO van Unilever,...