Ga naar de inhoud

Gamification van arbeidsvoorwaarden

Dit jaar bezocht ik de Big Improvement Day in het Afastheater. Dat is een dag waarop ondernemers, wetenschap en overheid de successen en innovaties vieren. Ik luister naar Erik, een ondernemer in de logistiek die een prachtig verhaal heeft over omgang met zijn medewerkers. Plezier in werk, trouw aan elkaar, kameraadschap zijn de sleutelwoorden. Ook heeft hij bedrijfscoins geïntroduceerd waarmee hij mensen die uitzonderlijk presteren beloont. Die coins kunnen dan het hele jaar door ingewisseld worden voor games, items en experiences. ‘’Als iemand het in dit bedrijf niet naar zijn zin heeft, dan mag hij of zij meteen vetrekken. Geen opzegtermijn in onze contracten, je kunt gewoon gaan”, aldus Erik. Gevolg van dit beleid: bedrijf blij met een uitzonderlijk laag ziekteverzuim en hoge productiviteit. Medewerkers blij want zij voelen zich erkend en gewaardeerd op een aantrekkelijke manier die hen aanspreekt. En helemaal van nu!

Iets minder van nu, uit de vorige eeuw is de wijze waarop wij in Nederland onze arbeidsvoorwaarden hebben geregeld in Collectieve Arbeidsovereenkomsten (CAO’s) met vaak strakke regimes. Als je niet uitkijkt word je als bedrijf ook nog gemangeld tussen meerdere cao’s. Met alle ellende van juridische procedures als gevolg. En toch blijkt het instrument om vele redenen nog goed te voldoen zelfs voor de jonge generatie. 
Uit een onderzoek door de Sociaal Economische Raad onder jongeren blijkt dat zij het instrument wel waarderen maar er bestaat meer behoefte aan flexibiliteit en keuzevrijheid. En dat is de opgave die de CAO-onderhandelaars komend najaar hebben, ook in onze branche! 

Gamification klinkt als iets van nu maar gaat misschien voor een aantal bedrijven te ver. Maar de ambitie voor onze sector is om de meest moderne eigentijdse CAO te bieden waarin ieder, ook de jongeren, zich thuis voelen. Dan kan de CAO met alle voordelen die het heeft nog heel wat jaartjes door! 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Sylvia Roelofs

Lees meer blogs

Nieuwe generatie en oude industrie

Sylvia Roelofs

Onlangs was ik op bezoek bij Marina Toeters, de oprichter van de Fashion Tech Farm – een broedplaats waar textiel en technologie elkaar ontmoeten en jonge ondernemers werken aan de mode van morgen.

Interloop Europe: “Hoe weet de consument nu welke sok wel of niet composteert?”

Melodie Zöllner

Je koopt een kledingstuk van biomassa. Een trui van biologisch katoen of een hippe tas van mangoleer. Lekker bezig, denk je. Dat verdwijnt straks vanzelf in de groenbak. Of toch niet? We spraken Pascal Betten, directeur van Interloop Europe, het bedrijf achter ’s werelds eerste 100% biologisch...

Textiel is een topsector

Sylvia Roelofs

We hebben Prinsjesdag achter de rug. Naast het mooie en ceremoniële deel heeft het Kabinet een ‘beleidsarme’ begroting gepresenteerd. Voor onze industrie is dat geen goed nieuws. Wij hebben juist beleid van de overheid nodig.