Ambitie, reputatie en overtuigingskracht: een mooi voorbeeld!
Van tevoren heb je een beeld van een land waar je nog nooit geweest bent. Dat strookt totaal niet met de realiteit. Daar aangekomen stap je in een modern land, schoon met moderne wegen (alleen maar witte auto’s!). Het mondiale gezelschap waar ik me in bevind wordt met alle egards ontvangen door de president zelf: een soort Dick Schoof, strak in het pak (wel wat jaartjes jonger). Hij zet Oezbekistan neer als een land vol ambities met een belangrijke stip op de horizon: het wil de textiel maakindustrie groot maken. Alles wordt op alles gezet om dat doel te bereiken. Met een indrukwekkende presentatie wordt het publiek in de zaal overtuigd van de duurzaamheid van textiel: van grondstof tot eindproduct. Met keurmerken als ’Better Cotton’en ’Better Work’ wordt aangetoond dat het land voldoet aan internationale standaarden en regelgeving, compleet met een Zwitsers onafhankelijk rapport.
Tijdens mijn bedrijfsbezoeken later, wordt duidelijk dat er ook hard wordt gewerkt aan maatschappelijk verantwoord werkgeverschap. Er zijn o.a. gloednieuwe campussen gebouwd met huisvesting voor werknemers. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Reputatie, nieuwe vaardigheden, toegang tot kapitaal, transport en logistiek zijn hier voorbeelden van.
Maar temeer wordt mij weer één ding duidelijk: wij kunnen in Nederland een voorbeeld nemen aan een land als Oezbekistan, in plaats van in zichzelf te keren, opent het zijn deuren voor de wereld, verbreed het zijn productenaanbod en zet alles op alles om het zakendoen makkelijker te maken! Overtuigd? In elk geval erg onder de indruk van de groei en de enorme ambities! In dat opzicht is het charmeoffensief van Oezbekistan bij mij zeker geslaagd.
Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint
Lees meer blogs

Kies voor het Verbond: niet omdat het moet, maar omdat het hoort
De Europese richtlijnen CSRD (rapportageverplichting) en CSDDD (zorgplicht in de keten) zijn voorlopig gepauzeerd. Deels begrijpelijk, gezien de administratieve druk die op bedrijven afkomt. Maar we moeten ons niet laten misleiden: de druk is niet weg – en de verantwoordelijkheden al helemaal niet.

Richt je pijl op de juiste speler!
Het is lente en over het algemeen zien we alles wat zonniger in. Gelukkig maar want vorige week ben ik knap chagrijnig geweest over de acties van Extinction Rebellion. De klimaatactivisten menen met boterzuur in een Zara aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van fast fashion. Deze vorm van protest...

Weerbaar en trots
We zijn dit jaar begonnen in een onzekere tijd. Ik denk na over een meeting die ik vorige maand had bij VNO-NCW. Het bedrijfsleven was uitgenodigd aan tafel met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding.